OBJECTIVE: This study aimed to examine the effects of a remote video-based cervical stabilization exercise program on cervical proprioception, functional status, and disease-related quality of life in patients with rheumatoid arthritis (RA).
METHODS: Patients with RA were evaluated regarding cervical joint positioning error, cervical region functional status (Neck Disability Index), general functional status (Health Assessment Questionnaire), and disease-related quality of life (Rheumatoid Arthritis Quality of Life Scale). Patients were randomized to exercise (n = 14, 10 female) and control (n = 12, 9 female) groups. Patients in the exercise group performed a video-based home exercise program consisting of progressive cervical stabilization exercises three times a week for six weeks in addition to their routine medication. The patients in the control group continued their routine medication only. Evaluations were repeated in both groups in the seventh week following the baseline evaluation.
RESULTS: Groups were similar at baseline (p > 0.05). Patients in both groups had low disease activity (DAS-28 CRP ≤ 3.2). The remote video-based exercise program led to significant improvements in cervical proprioception, functional status, and disease-related quality of life (p < 0.05). No significant changes were detected in any parameters in the control group (p > 0.05). Obtained changes were superior in the exercise group compared to the control group (d > 1.00, p < 0.05).
CONCLUSIONS: Cervical stabilization exercises may increase cervical proprioception, improve functional status, and enhance disease-related quality of life in patients with RA when administered as a remote program.
BACKGROUND: https://clinicaltrials.gov/study/NCT04948775 , NCT04948775.
UNASSIGNED: ZIEL: Ziel dieser Studie war es, die Auswirkungen eines ferngesteuerten videobasierten Übungsprogramms zur Stabilisierung der Halswirbelsäule auf die zervikale Propriozeption, den Funktionsstatus und die krankheitsbezogene Lebensqualität von Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) zu untersuchen.
METHODS: Patienten mit RA wurden hinsichtlich der Fehlstellung des Halsgelenks, des Funktionsstatus der Halswirbelsäule (Neck Disability Index), des allgemeinen Funktionsstatus (Health Assessment Questionnaire) und der krankheitsbezogenen Lebensqualität (Rheumatoid Arthritis Quality of Life Scale) zu Baseline untersucht. Anschließend wurden sie randomisiert einer Interventions- (n = 14, 10 Frauen) und einer Kontrollgruppe (n = 12, 9 Frauen) zugeteilt. Patienten der Interventionsgruppe führten ein häusliches, videobasiertes Trainingsprogramm durch, das aus progressiven Übungen zur Stabilisierung der Halswirbelsäule bestand. Dies erfolgte dreimal wöchentlich über einen Zeitraum von sechs Wochen. Patienten beider Gruppen erhielten in diesem Zeitraum ihre medikamentöse Routineversorgung. Die Messungen zum Interventionsende erfolgten analog zur Eingangsuntersuchung vor Interventionsbeginn.
UNASSIGNED: Die Gruppen waren zu Studienbeginn vergleichbar (p > 0,05). Patienten beider Gruppen hatten eine geringe Krankheitsaktivität (DAS-28 CRP ≤ 3,2). Das videobasierte Übungsprogramm führte zu signifikanten Verbesserungen der zervikalen Propriozeption, des funktionellen Status und der krankheitsbezogenen Lebensqualität (p < 0,05). In der Kontrollgruppe wurden hingegen keine signifikanten Veränderungen hinsichtlich der untersuchten Parameter festgestellt (p > 0,05). Die erzielten Veränderungen waren in der Interventionsgruppe besser als in der Kontrollgruppe (d > 1,00, p < 0,05).
UNASSIGNED: Ein videogestütztes Heimtrainingsprogramm zur Stabilisierung der Halswirbelsäule kann bei Patienten mit RA die zervikale Propriozeption, den Funktionsstatus sowie die krankheitsbezogene Lebensqualität verbessern.