BACKGROUND: The aim of this work was to optimize a three-dimensional (3D) turbo-spin-echo (TSE) sequence using a small field-of-view (FOV) technique for the study of the cerebellopontine angle and to compare it with a constructive interference steady-state (CISS) sequence.
METHODS: A total of 30 consecutive patients underwent magnetic resonance imaging with a 3Tesla (T) scanner, including 3D CISS and the optimized 3D small FOV technique turbo spin echo (3D SFT-TSE) T2-weighted sequences for the study of the cerebellopontine angle. The 3D SFT-TSE sequence was optimized after three different steps, and a quantitative evaluation of the signal-to-noise ratio (SNR) was obtained according to the National Electrical Manufacturers Association (NEMA) method. Three neuroradiologists made a blind comparative qualitative evaluation of the images between the 3D CISS and the 3D SFT-TSE obtained after the third optimization step, based on spatial resolution, contrast resolution, and presence of artifacts and noise.
RESULTS: The calculation of SNR using the NEMA method confirmed the superiority of the third optimization step over the others. For both spatial and contrast resolution, the optimized SFT-TSE was considered better (p < 0.001) than the CISS, while image artifacts and noise were considered worse in the CISS sequence (p < 0.001). Intraobserver analysis showed that all neuroradiologists preferred the 3D SFT-TSE sequence in terms of both spatial resolution and contrast resolution and found more noise and artifact disruption in the CISS sequence.
CONCLUSIONS: The use of the 2D radiofrequency pulse technique with a 3D SFT-TSE T2 sequence was significantly more efficient than the 3D CISS sequence for the study of the cerebellopontine angle and inner ear structures.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Ziel der vorliegenden Arbeit war es, eine 3D-Sequenz mit Einsatz der Technik des kleinen Sichtfelds („Small-FOV-Technik“ [SFT]) für die Untersuchung des Kleinhirnbrückenwinkels zu optimieren und es mit einer Constructive-Interference-Steady-State(CISS)-Sequenz zu vergleichen.
METHODS: Bei 30 aufeinanderfolgenden Patienten wurde eine Magnetresonanztomographie mit einem 3T-Scanner unter Einsatz einer 3D-CISS- und der optimierten 3D-SFT-Turbo-Spin-Echo(TSE)-T2-Sequenz zur Untersuchung des Kleinhirnbrückenwinkels durchgeführt. Die 3D-SFT-TSE-Sequenz wurde nach 3 verschiedenen Schritten optimiert, und eine quantitative Evaluation des Signal-Rausch-Abstands (SNR) erfolgte gemäß der Methode der National Electrical Manufacturers Association (NEMA). Dazu führten 3 Neuroradiologen eine blinde vergleichende qualitative Evaluation der Aufnahmen zwischen 3D-CISS und 3D-SFT-TSE durch, die nach dem dritten Optimierungsschritt auf der Basis von räumlicher Auflösung, Kontrastauflösung und dem Vorliegen von Artefakten und Rauschen angefertigt worden waren.
UNASSIGNED: Die Ermittlung des SNR anhand der NEMA-Methode bestätigte die Überlegenheit des dritten Optimierungsschritts gegenüber den anderen beiden. Sowohl für räumliche als auch für Kontrastauflösung wurde die optimierte SFT-TSE-Sequenz als besser (p < 0,001) denn die CISS-Sequenz eingeschätzt, während Aufnahmeartefakte und -rauschen in der CISS-Sequenz als schlechter eingestuft wurden (p < 0,001). Intra-Observer-Analysen ergaben, dass alle Neuroradiologen die 3D-SFT-TSE-Sequenz in Bezug sowohl auf räumliche als auch Kontrastauflösung bevorzugten und mehr Störungen durch Artefakte und Rauschen in der CISS-Sequenz feststellten.
UNASSIGNED: Der Einsatz der 2D-Hochfrequenzpulstechnik mit einer 3D-SFT-TSE-T2-Sequenz wies bei der Untersuchung des Kleinhirnbrückenwinkels und von Innenohrstrukturen eine signifikant höhere Effizienz auf als die 3D-CISS-Sequenz.