BACKGROUND: This article summarizes the results of the German
guideline on radiofrequency denervation of the facet joints and the sacroiliac joint. Evidence on the indications, test blocks and technical parameters are presented.
OBJECTIVE: The aim is to avoid overtreatment and undertreatment, which is also of socioeconomic importance.
METHODS: A systematic evaluation of the literature was carried out according to the grading of recommendations assessment, development and evaluation (GRADE) approach. A multidisciplinary
guideline group has developed recommendations and statements.
RESULTS: Statements and recommendations were given for 20 key questions. There was an 87.5%
consensus for 1 recommendation and 100%
consensus for all other recommendations and statements. The
guideline was approved by all scientific medical societies involved. Specific questions included the value of the medical history, examination and imaging, the need for conservative treatment prior to an intervention, the importance of test blocks (medial branch block and lateral branch block), choice of imaging for denervation, choice of trajectory, the possibility to influence the size of the lesion, stimulation, the possibility of revision, sedation and decision support for patients with anticoagulants, metal implants and pacemakers and advice on how to avoid complications.
CONCLUSIONS: Selected patients can benefit from well-performed radiofrequency denervation. The
guideline recommendations are based on very low to moderate quality of evidence.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: In diesem Artikel werden die Ergebnisse der S3-Leitlinie „Radiofrequenzdenervation der Facettengelenke und des ISG“ zusammengefasst. Die vorhandene Evidenz zur Indikation, zu Testblockaden und zu technischen Parametern wird dargelegt. ZIEL: Es soll sowohl einer Über- als auch eine Unterversorgung entgegengewirkt werden, was auch sozioökonomische Bedeutung hat.
UNASSIGNED: Es erfolgte eine systematische Auswertung der Literatur nach den Grading of Recommendations, Assessment, Development, and Evaluation (GRADE). Eine multidisziplinäre Leitliniengruppe hat Empfehlungen und Statements ausgearbeitet.
UNASSIGNED: Für 20 Schlüsselfragen wurden Statements und Empfehlungen formuliert. Es gab 87,5 % Konsens für eine Empfehlung und 100 % Konsens für alle weiteren Empfehlungen und Statements. Die Leitlinie wurde von allen beteiligten Fachgesellschaften konsentiert. Die spezifischen Fragen beinhalten den Wert von Anamnese, Untersuchung und Bildgebung, die Notwendigkeit einer konservativen Therapie vor einer Intervention, die Bedeutung von Testblockaden („medial branch block“ und „lateral branch block“), die Wahl der Bildgebung für eine Denervation, die Wahl der Trajektorie, die Möglichkeit, die Größe der Läsion zu beeinflussen, Stimulation, die Möglichkeit einer Wiederholung, Sedierung und Entscheidungshilfen zu Patienten mit Antikoagulanzien, Metallimplantaten und Schrittmachern und Hinweise zur Vermeidung von Komplikationen.
UNASSIGNED: Ausgewählte Patienten können von einer gut durchgeführten Radiofrequenzdenervation profitieren. Die Empfehlungen der Leitlinie basieren auf sehr niedriger bis moderater Qualität der Evidenz.