UNASSIGNED: Seasonal influenza poses a significant burden of disease, affecting not only older adults but also individuals under the age of 60. It carries a high economic burden, mainly driven by influenza-associated productivity losses in the working population. Conventional egg-based influenza vaccines may have reduced effectiveness due to antigen adaptation in eggs. In contrast, cell-based influenza vaccines are less likely to be affected by such antigen adaptation. This review aims to present real-world data (RWD) comparing the effectiveness of quadrivalent cell-based (QIVc) and egg-based (QIVe) influenza vaccines over three consecutive seasons.
UNASSIGNED: A comprehensive review was conducted, analyzing RWD from retrospective cohort and case-control studies on the relative vaccine effectiveness (rVE) of QIVc versus QIVe during the 2017/18-2019/20 seasons.
UNASSIGNED: This study included six retrospective cohort studies and one case-control study, with a combined total of approximately 29 million participants. A cohort study involving people aged ≥4 years during the 2017/18 season showed a statistically significant rVE of QIVc compared to QIVe in preventing influenza-like illness, with a value of 36.2%. QIVc demonstrated statistically significant superiority over QIVe in preventing outpatient and inpatient medical encounters as observed in two cohort studies conducted during the 2018/19 and 2019/20 seasons. The rVE of QIVc compared to QIVe was found to be 7.6% in individuals aged ≥4 years and 9.5% in individuals aged ≥18 years. Three additional cohort studies conducted between 2017/18-2019/20 reported a statistically significant improvement in rVE (5.3-14.4%) of QIVc compared to QIVe in preventing influenza-related hospitalizations and emergency department visits due to influenza in individuals aged 4-64 years. In a case-control study across all three seasons, QIVc showed statistically significantly higher effectiveness compared to QIVe in preventing test-confirmed influenza, with rVEs of 10.0-14.8%.
UNASSIGNED: RWD from the 2017/18-2019/20 seasons demonstrated that QIVc is more effective than QIVe in preventing influenza-related outcomes in individuals aged 4-64 years. Preferential use of cell-based influenza vaccines, as opposed to conventional egg-based vaccines, could reduce the burden of influenza-related symptoms on individuals and alleviate the economic impact on the German population under 60 years of age.
UNASSIGNED: Die saisonale Influenza verursacht nicht nur bei älteren Erwachsenen, sondern auch in der Bevölkerung <60 Jahre eine signifikante Krankheitslast. Diese geht mit einer hohen wirtschaftlichen Belastung einher, insbesondere bedingt durch Influenza-assoziierte Produktivitätsverluste der arbeitenden Gesellschaft. Konventionelle eibasierte Influenzaimpfstoffe können aufgrund von Ei-Adaptation eine beeinträchtigte Impfeffektivität aufweisen, während zellkulturbasierte Influenzaimpfstoffe seltener von Antigenanpassungen betroffen sind. Ziel dieses Reviews war die Darstellung von „Real-World“-Daten (RWD) zur Effektivität von quadrivalenten zellkulturbasierten (QIVc) vs. eibasierten (QIVe) Influenzaimpfstoffen über drei konsekutive Saisons.
UNASSIGNED: Es wurde ein narrativer Review von RWD aus retrospektiven Kohorten- und Fall-Kontroll-Studien zur relativen Impfeffektivität (rVE) von QIVc vs. QIVe in den Saisons 2017/18–2019/20 durchgeführt.
UNASSIGNED: Es wurden sechs retrospektive Kohortenstudien und eine Fall-Kontroll-Studie eingeschlossen, die rund 29 Mio. Teilnehmer umfassten. Eine Kohortenstudie der Saison 2017/18 bei Personen ≥4 Jahre ergab eine statistisch signifikante rVE von QIVc vs. QIVe von 36,2% bei der Prävention Influenza-ähnlicher Erkrankung. QIVc war statistisch signifikant effektiver vs. QIVe bei der Prävention ambulanter und stationärer medizinischer Behandlungen in zwei Kohortenstudien der Saisons 2018/19 bzw. 2019/20 mit rVEs von 7,6% bei ≥4-Jährigen bzw. 9,5% bei ≥18-Jährigen. Drei weitere Kohortenstudien der Saisons 2017/18–2019/20 ergaben eine statistisch signifikant höhere rVE von QIVc vs. QIVe bei der Prävention Influenza-bedingter Hospitalisierungen/Besuchen der Notaufnahme bei 4–64-Jährigen (5,3–14,4%). Auch bei der Prävention testbestätigter Influenza war QIVc in einer Fall-Kontroll-Studie über alle drei Saisons statistisch signifikant effektiver mit rVEs von 10,0–14,8%.
UNASSIGNED: RWD der Saisons 2017/18–2019/20 zeigten eine bessere Impfeffektivität von QIVc vs. QIVe bei der Prävention Influenza-bedingter Endpunkte bei Personen im Alter von 4–64 Jahren. Der präferenzielle Einsatz von zellkulturbasierten vs. konventionellen Influenzaimpfstoffen könnte zu einer Verringerung der Influenza-bedingten Krankheitslast und wirtschaftlichen Belastung in der deutschen Bevölkerung <60 Jahre führen.