OBJECTIVE: Proximal femoral fractures are common in Germany with approximately 100,000 affected patients per year. The mortality could be considerably reduced by timely treatment (<24 h). The objectives of this work were to demonstrate the prevalence of anticoagulation and associated complications in osteosynthetically treated proximal femoral fractures, the impact of anticoagulation on the preoperative period and potential optimization of perioperative anticoagulation management.
METHODS: External quality control data for North Rhine-Westphalia for the years 2015-2016 were evaluated. Only cases in which a femoral fracture near the hip joint was treated osteosynthetically were analyzed. A total of 24,786 cases of femoral fractures near the hip joint were included in the study.
RESULTS: In the largest subgroup with acetylsalicylic acid (ASS) medication (n = 4005) 17% underwent delayed surgery, in the second largest group with vitamin K antagonists (VKA, n = 2157) 44.6% underwent delayed surgery and in the third largest group with direct oral anticoagulant (DOACs) medication (n = 994) 18.2% underwent delayed surgery.
CONCLUSIONS: The biggest potential of shortening the preoperative period can be found in the ASS and vitamin K antagonist subgroups (17% and 44.6% delayed surgery, respectively). The antagonization of the effect of VKA can be achieved within a short time by the administration of prothrombin complex (PPSB). Even when taking DOACs, the current common procedure of delayed surgical treatment must be critically questioned. A coagulation management should be established in the SOP. In addition to medical interventions (administration of antidotes), structures must be created that enable prompt care.
UNASSIGNED: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Proximale Femurfrakturen stellen mit ca. 100.000 Betroffenen/Jahr in Deutschland ein häufiges Krankheitsbild dar. Durch eine zeitnahe Versorgung (<24 h) konnte die Mortalität erheblich gesenkt werden. Ziele der Arbeit waren, die Prävalenz der Antikoagulation und hiermit assoziierte Komplikationen bei osteosynthetisch versorgter, proximaler Femurfraktur und deren Impact auf die präoperative Verweildauer zu analysieren und Potenziale zum optimalen perioperativen Gerinnungsmanagements aufzuzeigen.
UNASSIGNED: Die Daten der externen vergleichenden Qualitätssicherung Nordrhein-Westfalen für die Jahre 2015 und 2016 wurden ausgewertet. Dabei wurden ausschließlich Fälle analysiert, bei denen eine hüftgelenknahe Femurfraktur osteosynthetisch versorgt wurde. Insgesamt wurden 24.786 Fälle hüftgelenknaher Femurfrakturen in die Studie eingeschlossen.
UNASSIGNED: Von den Patienten mit einer antithrombotischen Dauertherapie (ATDT) wurden in der größten Subgruppe mit ASS-Medikation (n = 4005) 17 %, in der zweitgrößten Gruppe mit Vitamin-K-Antagonisten-Einnahme (n = 2157) 44,6 % und in der drittgrößten Gruppe mit Einnahme von direkten oralen Antikoagulanzien (DOAKs, n = 994) 18,2 % verzögert operiert.
UNASSIGNED: Das größte Potenzial zur Verkürzung der präoperativen Verweildauer ergibt sich in der Gruppe der Patienten, die ASS (17 % auffällig) oder einen Vitamin-K-Antagonisten (VKA, 44,6 % auffällig) einnehmen. Eine Antagonisierung der Wirkung von VKA lässt sich innerhalb kurzer Zeit durch die Gabe von Prothrombinkomplex (PPSB) erreichen. Auch unter der Einnahme von DOAKs muss das noch gängige Prozedere einer verzögerten operativen Versorgung kritisch hinterfragt werden. Die Etablierung eines Gerinnungsmanagements ist zu fordern. Neben der medizinischen Intervention (Gabe von Antidota) müssen Strukturen geschaffen werden, die eine zeitnahe Versorgung ermöglichen.