Disability-free life expectancy (DFLE)

  • 文章类型: English Abstract
    BACKGROUND: The long-term increase in life expectancy raises the question of whether the increased life expectancy is accompanied by an extension of years without health limitations. The study analyzes how life expectancy without functional and mobility limitations from the ages of 46 and 65 and their proportions of remaining life expectancy have changed since 2008.
    METHODS: We analyze data from the German Ageing Survey of the 2008, 2014, and 2020/21 waves. Life expectancy without functional limitations (disability-free life expectancy-DFLE) was calculated using the Sullivan method. Severe functional limitations (using the Global Activity Limitation Indicator-GALI) and mobility limitations (climbing stairs, walking more than 1 km) were examined.
    RESULTS: Compression of morbidity in the GALI has been observed in 46- and 65-year-old men since 2014, but not in women of the same age. In terms of mobility, 46- and 65-year-old men show trends towards compression when climbing stairs and 46-year-old men when walking more than 1 km since 2014. The values for women have stagnated for the first two indicators mentioned, but not for 46-year-old women since 2014 when walking more than 1 km.
    CONCLUSIONS: Our analyses show different trends in DFLE depending on the indicator, age, and gender and do not allow a clear answer to the question of morbidity compression or expansion. We tend to see morbidity compression in men, whereas trends of stagnation or expansion tend to be seen in women. These results signal challenges in maintaining functional health, especially in women, and point to the need for targeted interventions to improve quality of life and healthy life expectancy.
    UNASSIGNED: EINLEITUNG: Der langfristige Anstieg der Lebenserwartung wirft die Frage auf, ob die gewonnene Lebenszeit mit einer Verlängerung der Jahre ohne gesundheitliche Einschränkungen einhergeht. Die Studie untersucht, wie sich die Lebenserwartung ohne funktionelle und Mobilitätseinschränkungen ab dem Alter 46 und 65 Jahre sowie ihre Anteile an der Restlebenserwartung seit 2008 verändert haben.
    METHODS: Wir analysieren Daten des Deutschen Alterssurveys der Wellen 2008, 2014 und 2020/2021. Die Lebenserwartung ohne funktionelle Einschränkungen (Disability Free Life Expectancy – DFLE) wurde mit der Sullivan-Methode berechnet. Untersucht wurden starke funktionelle Einschränkungen mit dem „Global Activity Limitation Indicator“ (GALI) und Einschränkungen der Mobilität (Treppensteigen, mehr als 1 km Gehen).
    UNASSIGNED: Kompression der Morbidität beim GALI ist bei 46- und 65-jährigen Männern seit 2014 zu beobachten, bei gleichaltrigen Frauen dagegen nicht. Bei der Mobilität zeigen 46- und 65-jährige Männer Tendenzen zur Kompression beim Treppensteigen und 46-jährige Männer beim Gehen von mehr als 1 km seit 2014. Die Werte für Frauen stagnieren für die beiden erstgenannten Indikatoren, aber nicht für 46-jährige Frauen beim Gehen von mehr als 1 km seit 2014.
    CONCLUSIONS: Unsere Analysen zeigen je nach Indikator, Alter und Geschlecht unterschiedliche Trends der DFLE und lassen keine eindeutige Antwort auf die Frage nach Morbiditätskompression oder -expansion zu. Kompression der Morbidität sehen wir eher bei Männern, Tendenzen der Stagnation oder Expansion dagegen eher bei Frauen. Diese Resultate signalisieren Herausforderungen in der Erhaltung der funktionellen Gesundheit vor allem bei Frauen und weisen auf die Notwendigkeit gezielter Interventionen hin, um die Lebensqualität und die gesunde Lebenserwartung zu verbessern.
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  • 文章类型: Journal Article
    目的:这项工作旨在研究功能障碍的长期动态变化,并评估中风后不同功能障碍的终生结局。使用来自具有全国代表性的韩国队列的真实世界数据。
    方法:从韩国卫生小组(KHP)数据(2008-2018)中确定了18岁及以上缺血性和出血性中风的患者。对55岁及以上的患者重复测量与日常生活活动(ADL)相关的残疾患病率,并估计了每个项目的内核平滑平均值。韩国中风患者的终生生存功能来自另一项利用韩国国家健康保险服务的国家样本队列的研究。通过将无残疾比例乘以一生的生存功能,估计每个ADL项目的无残疾预期寿命(DFLE)。DFLE的损失是通过从年龄减去DFLE来计算的-,sex-,和从韩国生命表中模拟的日历年匹配的参照物。
    结果:KHP数据集包括466名中风患者。中风诊断后,随着时间的推移,总体功能残疾需求增加。洗澡时DFLE最低(缺血性中风10.1年,出血性中风12.8年),其次是穿衣和洗衣服。在缺血性和出血性中风的沐浴中,DFLE损失最高(7.2年和10.7年,分别),这表明与其他任务相比,这项任务对中风患者的帮助最多。DFLE略低于卒中患者的质量调整后预期寿命。
    结论:我们的研究结果为长期卒中治疗的资源分配和政策决策提供了有价值的见解。有可能提高卒中幸存者和护理人员的生活质量。
    OBJECTIVE: This work aimed to investigate the long-term dynamic changes of functional disabilities and estimate lifetime outcomes of different functional disabilities after a stroke, using real-world data from a nationally representative South Korean cohort.
    METHODS: Patients aged 18 and above with ischemic and hemorrhagic strokes were identified from the Korea Health Panel (KHP) data (2008-2018). Functional disabilities were repeatedly measured for patients aged 55 and over for the prevalence of disabilities associated with activities of daily living (ADL), and kernel smoothing means were estimated for each item. The lifetime survival function of stroke patients in Korea was adopted from another study utilizing the National Health Insurance Service of Korea\'s national sample cohort. By multiplying the disability-free proportion with the survival function throughout life, disability-free life expectancy (DFLE) for each ADL item was estimated. The loss-of-DFLE was calculated by subtracting the DFLE from age-, sex-, and calendar year-matched referents simulated from Korean life tables.
    RESULTS: The KHP dataset included 466 stroke patients. The overall functional disability needs increased over time after stroke diagnosis. DFLE was lowest for bathing (10.1 years for ischemic stroke and 12.8 years for hemorrhagic stroke), followed by those for dressing and washing. Loss-of-DFLE was highest for bathing for ischemic and hemorrhagic strokes (7.2 and 10.7 years, respectively), indicating that this task required the most assistance for stroke patients compared with the other tasks. DFLEs were slightly lower than the quality-adjusted life expectancy of stroke patients.
    CONCLUSIONS: Our findings provide valuable insights for resource allocation and policy decisions in long-term stroke care, potentially enhancing the quality of life for stroke survivors and caregivers.
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