Demenz

Demenz
  • 文章类型: English Abstract
    Bedside-teaching on dementia and delirium: Development, implementation, and evaluation in an acute care hospital Abstract: Background: Demographic change and the accompanying increase in people with dementia and delirium in acute care hospitals pose growing challenges for nurses in acute care wards. Objective: Pilot implementation and evaluation of knowledge gain and implementation of previously defined critical behaviors. Method: Implementation of the training by APNs. Parallel evaluation of the training along the New World Kirkpatrick model using questionnaires and non-participant observation. Analysis of the data using descriptive statistics. Results: The training itself was well evaluated by the participants. It showed an increase in knowledge of the participants in the main topic categories. The targeted critical behaviors were implemented for the most part. There are deficiencies in the mapping of interventions in the nursing care process. Conclusion: The training concept is suitable to give nurses confidence in dealing with people with dementia and delirium. Continuous support in practice is needed to maintain the interventions in the long term and sustainably in everyday life.
    Zusammenfassung: Hintergrund: Der demografische Wandel und der damit einhergehende Anstieg an Menschen mit Demenz und Delir im Akutkrankenhaus stellt die Pflegenden auf Bettenstationen im Akutbereich vor wachsende Herausforderungen. Ziel: Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines Bedside-Teaching-Konzeptes. Pilotierende Umsetzung und Evaluation des Wissenszuwachses und der Umsetzung von zuvor definierten kritischen Verhaltensweisen. Methode: Durchführung der Schulungen durch APNs. Parallele Evaluation der Schulung entlang des New World Kirkpatrick-Modells mittels Fragebogen und nicht teilnehmender Beobachtung. Auswertung der Daten mittels deskriptiver Statistik. Ergebnisse: Die Schulung selbst, wurde von den Teilnehmenden gut bewertet. Es zeigte sich bei den Teilnehmenden ein Wissenszuwachs in den überblickenden Hauptthemenkategorien. Die angestrebten kritischen Verhaltensweisen werden zum Großteil umgesetzt. Mängel gibt es bei der Abbildung der Interventionen im Pflegeprozess. Schlussfolgerung: Das Schulungskonzept eignet sich, um den Pflegenden Sicherheit im Umgang mit Menschen mit Demenz und Delir zu geben. Um die Interventionen langfristig und nachhaltig im Alltag beizubehalten, bedarf es einer kontinuierlichen Begleitung in der Praxis.
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  • 文章类型: English Abstract
    在德国,目前有180万人患有痴呆症,趋势正在上升。特别是,鉴于困难患者客户的大量增加,从医院过渡到门诊的卫生系统正面临重大挑战。已经进行了法律努力(第《第五社会法典》[SGBV]的39a),以缩小放电和转移过程中的护理差距。本文旨在根据SGBV部分概述日常临床实践中认知障碍患者的出院和转移管理的文档过程。39段。在《排放管理法》生效后的1a。此外,该手稿回答了研究问题“65岁及以上的认知障碍(MmkB)患者的法定出院管理如何记录在案”,并强调了MmkB出院文件的进一步特点,从从住院环境向其他护理环境的过渡开始.为了回答研究问题,作为跨部门护理管理干预研究的一部分,对出院时可用的所有出院文件进行了定性内容分析,以支持住院期间和住院后的认知障碍患者[intersec-CM],由联邦教育和研究部资助。分析结果表明,尽管法律努力,目前没有标准化,认知障碍患者出院管理的统一流程,可以书面追踪。然而,有很大比例脆弱患者群体的部门能够提供有价值的见解:例如,他们的出院文件包括简短的社会历史。在认知障碍患者的出院管理领域进行进一步的循证研究和开发仍然至关重要。
    In Germany, there are 1.8 million people currently living with dementia, and the trend is rising. In particular, the health system at the transition from hospital to outpatient care is facing major challenges given the high increase in a difficult patient clientele. Legal efforts have been undertaken (sect. 39a of the Fifth Social Code Book [SGB V]) to close the care gaps in the discharge and transfer process. This article aims to provide an overview of the documentation process of the discharge and transfer management for people with cognitive impairments in everyday clinical practice according to SGB V sect. 39 para. 1a after the Discharge Management Act came into force. Furthermore, the manuscript answers the research question \"How is the statutory discharge management of people with cognitive impairments (MmkB) aged 65 and over documented\" and highlights further characteristics of the discharge documentation for MmkB starting with the transition from the inpatient setting to other care settings. In order to answer the research question(s), a qualitative content analysis of all discharge documents available at the time of discharge was carried out as part of the intervention study on cross-sector care management to support cognitively impaired people during and after a hospital stay [intersec-CM], which was funded by the Federal Ministry of Education and Research. The results of the analysis show that, despite legal efforts, there are currently no standardized, unified processes of discharge management for people with cognitive impairments that can be traced in writing. However, departments with a large proportion of vulnerable patient groups were able to offer valuable insights: for example, their discharge documents included a short social history. Further evidence-based research and development in the domain of discharge management for people with cognitive impairments remains essential.
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  • 文章类型: Journal Article
    BACKGROUND: Forest therapy demonstrates positive effects on mood, immune system, stress levels, and general well-being. Studies on depression, stress-related illnesses, sleep disorders, and arterial hypertension have provided evidence-based proof of this.
    CONCLUSIONS: The aim of this review was to examine the possible effects of forest therapy with regard to its evidence in the treatment of chronic neurological diseases such as stroke in the rehabilitation phase, Parkinson\'s disease, dementia, and multiple sclerosis. Therefore, the electronic databases Medline, Scopus, and Cochrane were searched for such clinical trials for the years 1970 to mid-2023 without language restriction. The literature search revealed only few studies with positive indications but too few cases to be able to make generalizable evidence-based statements. In terms of improvement in the Hamilton Depression Scale analysis of two studies in stroke patients showed slight benefits in the forest therapy group (standard mean difference -0.43; 95% CI: -0.76 to -0.10; p < 0.01). One observational study revealed a higher rate of stroke survival in patients living in marked greenness. Few nature-based interventions in dementia patients showed certain benefits in particular details.
    CONCLUSIONS: There are no evidence-based results on the benefit of forest therapy for chronic neurological diseases. However, there are hints that forest therapy could have a positive benefit. Therefore, a proposal for forest therapy as a component of multimodal neurological rehabilitation is presented.
    HintergrundDie Waldtherapie zeigt positive Auswirkungen auf die Stimmung, das Immunsystem, das Stressniveau und das allgemeine Wohlbefinden. Studien zu Depressionen, stressbedingten Erkrankungen, Schlafstörungen und arteriellem Bluthochdruck haben dies evidenzbasiert belegt.ZusammenfassungZiel dieser Übersichtsarbeit war es, die möglichen Wirkungen der Waldtherapie im Hinblick auf ihre Evidenz bei der Behandlung chronischer neurologischer Erkrankungen wie Schlaganfall in der Rehabilitationsphase, Morbus Parkinson, Demenz und Multiple Sklerose zu untersuchen. Dazu wurden die elektronischen Datenbanken Medline, Scopus und Cochrane für die Jahre 1970 bis Mitte 2023 ohne sprachliche Einschränkung nach solchen klinischen Studien durchsucht. Die Literaturrecherche ergab nur wenige Studien mit positiven Indikationen, aber zu wenigen Fällen, um verallgemeinerbare evidenzbasierte Aussagen machen zu können. Im Hinblick auf Verbesserung in der Hamilton Depressionsskala zeigte die Analyse von 2 Studien bei Schlaganfallpatienten leichte Vorteile der Waldtherapiegruppen (Standard Mean Difference −0.43; 95% CI: -0.76- -0,10; p < 0.01). Eine Beobachtungsstudie ergab eine höhere Schlaganfall-Überlebensrate bei Patienten, die in ausgeprägtem Grün leben. Einige naturbasierte Interventionen bei Demenzpatienten zeigten in einzelnen Parametern gewisse Vorteile.FazitEs gibt bis dato keine verallgemeinerbaren evidenzbasierten Ergebnisse zum Nutzen der Waldtherapie bei chronischen neurologischen Erkrankungen. Es gibt jedoch Hinweise, dass die Waldtherapie einen positiven Nutzen haben könnte. Es wird daher ein Vorschlag für eine Waldtherapie als Bestandteil einer multimodalen neurologischen Rehabilitation vorgestellt.
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  • 文章类型: English Abstract
    Prevalence of neuropsychiatric symptoms of people with dementia in long-term care units: A secondary analysis Abstract: Background: In a progress of dementia, most people develop neuropsychiatric symptoms. However, there is little knowledge about the prevalence of these symptoms and their specific characteristics in long-term care. Aims: A differentiated investigation of the prevalence and characteristics of neuropsychiatric symptoms in people with dementia in a long-term care setting. Methods: The prevalence of neuropsychiatric symptoms of people with dementia in a long-term care setting was examined using a secondary analysis of cross-sectional data from the research projects LebenQD I and II and FallDem. The data were collected using the neuropsychiatric inventory - nursing home version. The analysis included data from 699 people with dementia from a total of 21 long-term care facilities in North Rhine-Westphalia. Results: The symptoms agitation/aggression (36%), depression/dysphoria (33%), apathy/indifference (33%), irritability/lability (30%) and aberrant motor behaviour show the highest prevalence. The symptoms hallucinations (9%) and euphoria/elation (6%) have the lowest prevalence. Conclusions: The high prevalence of specific neuropsychiatric symptoms and their characteristics in people with dementia illustrates the need for care-related or psychosocial interventions to counteract the reasons for the occurrence of the symptoms.
    Zusammenfassung: Hintergrund: Im Verlauf einer Demenz entwickeln die meisten Betroffenen neuropsychiatrische Symptome. Bisher gibt es kaum Untersuchungen zu den spezifischen Ausprägungsformen dieser in der stationären Langzeitpflege. Fragestellung/Ziel: Differenzierte Untersuchung der Prävalenz und Ausprägungsformen von neuropsychiatrischen Symptomen bei Menschen mit Demenz in der stationären Langzeitpflege. Methoden: Durch eine Sekundäranalyse von Querschnittsdaten der Forschungsprojekte LebenQD I & II sowie FallDem wurde die Prävalenz von neuropsychiatrischen Symptomen bei Menschen mit Demenz in der stationären Langzeitpflege untersucht. Diese wurden mit dem Neuropsychiatrischen Inventar – Version Pflegeheim erhoben. In die Analyse sind Daten von 699 Menschen mit Demenz aus insgesamt 21 Langzeitpflegeeinrichtungen in Nordrhein-Westfalen eingeflossen. Ergebnisse: Die höchste Prävalenz zeigen die Symptome Erregung/Aggression (36%), Depression/Dysphorie (33%), Apathie/Gleichgültigkeit (33%), Reizbarkeit/Labilität (30%) und Abweichendes motorisches Verhalten (27%). Die Symptome Halluzination (9%) und Euphorie/Hochstimmung (6%) haben die geringste Prävalenz. Schlussfolgerungen: Die hohe Prävalenz spezifischer neuropsychiatrischer Symptome und deren Ausprägungsformen bei Menschen mit Demenz verdeutlicht den Bedarf pflegerischer- oder psychosozialer Interventionen, um den Gründen für das Auftreten der Symptome entgegenzuwirken.
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  • 文章类型: Review
    背景:阿尔茨海默病(AD)的连续性包括三个阶段:临床前阶段(很少或没有主观症状),前驱阶段(可测量的轻度认知障碍)和临床表现(AD)痴呆的最后阶段。已经发现与这些阶段一致的神经病理学相关性具有不同的频率。早期AD诊断的目的是确定这些临床前和前驱阶段的此类相关性,并确定后期AD痴呆表现的可能性。在这方面,预后的有效性至关重要。从受影响的人的角度来看,早期诊断的问题不能归结为AD,虽然老年痴呆症是迄今为止最常见的痴呆症。这篇综述的目的是提供基于文献的早期AD诊断相对于其他类型痴呆的优缺点的概述。基于此,我们会就临床实践中病人咨询情况的早期诊断利弊的优先次序提出建议。
    方法:搜索了三个数据库,以获取当前的评论,早期AD诊断的缺点和伦理方面。搜索仅限于2018年1月1日至2022年11月30日之间发布的当前德语或英语评论。系统搜索策略基于PICO模型,并包括使用先前定义的搜索词的布尔和焦点扩展关键字搜索。此外,滚雪球被用作搜索策略。根据Mayring的定性天气内容分析用于分析优缺点。类似的论点被合并为单个陈述。由此产生的陈述分为三大类:社会,个人或临床方面。为了强调上述目标,论点还分为“仅对早期AD诊断有效”和“对所有类型的痴呆症的早期诊断有效”。
    结果:总体而言,包括七篇内容合适的评论。早期AD诊断的社会方面包括受影响的人和社会的保护以及受影响的人及其家庭成员的潜在污名化。个人论点从权利到“理性自杀”,包括避免家庭成员的财务和护理负担,向右不知道诊断。临床论据包括,例如,科学研究背景(有助于确定合适的临床试验参与者)以及假阳性或假阴性早期诊断的各种负面影响。
    结论:AD以及其他形式的痴呆的早期诊断具有许多优点和缺点,个体和临床性质。在特定情况下,应始终通过权衡当前的优势和劣势来做出支持或反对早期诊断的决定。特别是,受影响的人的欲望,可用诊断程序的有效性,最重要的是,必须考虑到有效预防或治疗措施的可用性。
    BACKGROUND: The continuum of Alzheimer\'s disease (AD) comprises three stages: the pre-clinical stage (with few to no subjective symptoms), the prodromal stage (measurable mild cognitive impairment) and the final stage of clinically manifest (AD) dementia. Neuropathological correlates in accordance with these stages have been found with varying frequency. The aim of early AD diagnosis is to determine such correlates in these preclinical and prodromal stages and to determine the probability of the manifestation of a later AD dementia. In this regard, the prognostic validity is of vital importance. From the perspective of those affected, the issue of early diagnosis cannot be reduced to AD, although Alzheimer\'s dementia is by far the most common form of dementia. The aim of this review is to provide a literature-based overview of the advantages and disadvantages of early AD diagnosis in contrast to other types of dementia. Based on this, recommendations will be formulated for the prioritisation of early diagnostic advantages and disadvantages in the patient counselling situation in clinical practice.
    METHODS: Three databases were searched for current reviews addressing the advantages, disadvantages and ethical aspects of early AD diagnosis. The search was limited to current German or English reviews published between January 1, 2018 and November 30, 2022. The systematic search strategy was based on the PICO model and included both a Boolean and a focus-expanding keyword search using previously defined search terms. In addition, snowballing was used as a search strategy. Qualitative synoptic content analysis in accordance with Mayring was used to analyse both advantages and disadvantages. Similar arguments were combined into single statements. The resulting statements were categorized into three main groups: social, individual or clinical aspects. To emphasize the aforementioned aims, arguments were additionally distinguished into \"only valid for early AD diagnosis\" and \"valid for early diagnosis of all types of dementia\".
    RESULTS: Overall, seven reviews with suitable content were included. Social aspects of early AD diagnosis comprise the protection of the affected person and the society as well as potential stigmatisation of the affected and their family members. Individual arguments range from the right to a \"rational suicide\", including the avoidance of financial and caregiving burdens on family members, to the right not to know the diagnosis. Clinical arguments include, for example, the scientific research context (facilitating the identification of suitable clinical trial participants) and various negative effects of a false positive or false negative early diagnosis.
    CONCLUSIONS: Early diagnosis of AD as well as of other forms of dementia is characterised by numerous advantages and disadvantages of a social, individual and clinical nature. The decision for or against early diagnosis should always be made by weighing the current advantages against the disadvantages in a specific case. In particular, the desires of the person affected, the validity of the diagnostic procedures available and, above all, the availability of effective preventive or therapeutic measures must be taken into account.
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  • 文章类型: English Abstract
    Quality Standards in Old Age Psychiatry Abstract: Quality standards and regulations are becoming increasingly important and are promoted in the context of the permission to treat, to bill and via financial incentives. In this context, the regulatory frameworks focus to varying degrees on structural, process or outcome criteria. On behalf of the Swiss Society for Old Age Psychiatry and Psychotherapy (SGAP), we summarize the quality elements in this document and group the requirements derived from them based on setting (outpatient, intermediate, inpatient) and structural quality criteria (staffing ratio, infrastructure). There is a very extensive requirements matrix, and its implementation requires considerable efforts, not least because of the shortage of specialists and limited financial resources of psychiatric institutions and medical practices. The criteria of the requirements matrix must be further developed and anchored in a \"competence-based training in old age psychiatry\".
    Résumé: Les normes et réglementations en matière de qualité prennent de plus en plus d’importance et sont encouragées dans le cadre de l’approbation des thérapeutiques, de la facturation et des incitations financières. Dans ce contexte, ces réglementations mettent l’accent, à des degrés divers, sur des critères de structure, de processus ou de résultats. Au nom de la Société Suisse de Psychiatrie et Psychothérapie de la Personne Âgée (SPPA) nous résumons dans ce document les éléments de qualité et regroupons les exigences qui en découlent en fonction du setting (ambulatoire, intermédiaire, stationnaire) et des critères de qualité structurelle (clé de répartition du personnel, infrastructure). Il existe une vaste matrice d’exigences dont la mise en œuvre requiert des efforts considérables, entre autres en raison de la pénurie de personnel qualifié et des ressources financières limitées des institutions et des cabinets médicaux. Les critères définis dans la matrice d’exigences devraient être développés et ancrés dans une «formation continue en psychiatrie de la personne âgée basée sur les compétences».
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  • 文章类型: English Abstract
    背景:与健康相关的应用程序的范围很大,但是他们的科学证据是不确定的。这项研究的目的是评估痴呆症患者及其护理人员的德语移动健康应用程序的方法学质量。
    方法:应用程序搜索是根据PRISMA-P指南在应用程序商店(GooglePlay商店和AppleAppStore)中使用术语“Demenz”进行的,“老年痴呆症”,\"Kognition\"和\"KognitiveBeeinterächtigung\"。进行了系统的文献检索,随后对科学证据进行了评估。用户质量评估是使用“德语版移动应用程序评级量表”(MARS-G)进行的。
    结果:在确定的20个应用中,只有6个已经发表了科学研究。共有13项研究纳入评估,因此,该应用程序本身是仅在两个出版物中进行调查的主题。此外,方法上的弱点经常被观察到,如小组规模小,研究持续时间短和/或比较治疗不足。应用程序的整体质量可以被评为可接受的平均MARS评分为3.38。七个应用程序能够获得超过4.0的分数,因此获得了良好的评分,但正如许多应用程序低于3.0的可接受限制。
    结论:大多数应用程序的内容尚未经过科学测试。这种确定的缺乏证据与其他适应症领域文献中的信息一致。有必要对健康应用程序进行系统和透明的评估,以保护最终用户并更好地支持其选择过程。
    BACKGROUND: The range of health-related apps is large, but the scientific evidence for them is uncertain. The aim of this study is to evaluate the methodological quality of German-language mobile health apps for people with dementia and their caregivers.
    METHODS: The app search was conducted according to the PRISMA-P guidelines in the application stores (Google Play Store and Apple App Store) using the terms \"Demenz\", \"Alzheimer\", \"Kognition\" and \"Kognitive Beeinträchtigung\". A systematic literature search with subsequent assessment of the scientific evidence was performed. The user quality assessment was conducted using \"The German Version of the Mobile App Rating Scale\" (MARS-G).
    RESULTS: Scientific studies have been published for only 6 of the 20 apps identified. A total of 13 studies were included in the evaluation, whereby the app itself was the subject of investigation in only two publications. In addition, methodological weaknesses were often observed such as small group sizes, short study duration and/or insufficient comparative treatment. The overall quality of the apps can be rated as acceptable with a mean MARS rating of 3.38. Seven apps were able to achieve a score of over 4.0 and thus a good rating, but just as many apps fell below the acceptable limit of 3.0.
    CONCLUSIONS: The contents of most apps have not been scientifically tested. This identified lack of evidence is consistent with the information in the literature in other indication areas. A systematic and transparent evaluation of health applications is necessary to protect end-users and better support their selection process.
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  • 文章类型: Review
    Support needs of caregivers of people with dementia: An integrative literature review Abstract: Background: Family caregivers are of great importance in the home care for people with dementia. The care and related stress can have a negative impact on their health. The CSNAT (German: KOMMA) is an approach to support family caregivers in palliative home care that could be used for this group of people. Aim: The aim was to identify support needs for caregivers of people with dementia in the literature and compare these with those that formed the basis for the development of the KOMMA approach. Method: We performed an integrative review. Literature research was conducted in February and March 2021 in the MEDLINE, CINAHL and PsycInfo databases. Relevant studies were identified and assessed using inclusion and exclusion criteria. Using MAXQDA, the data were assigned to categories with a content analytic procedure. Results: 23 studies were included that had been published with peer review procedure. Compared to the KOMMA approach, family caregivers show divergent support needs in the areas of (in)formal assistance, access to knowledge, managing physical and mental health conditions, maintaining the relationship, (temporarily) relinquishing the caregiving role and social integration. Conclusion: The KOMMA tool for identifying support needs cannot be directly adopted for this group of caregivers in its present form. However, given the richness of identified support needs, the development of a person-centered and needs-oriented assessment seems important.
    Zusammenfassung: Hintergrund: Pflegende Angehörige haben einen hohen Stellenwert bei der häuslichen Versorgung von Menschen mit Demenz (MmD). Die Pflege und damit verbundenen Belastungen können sich negativ auf deren Gesundheit auswirken. KOMMA ist ein Ansatz zur Unterstützung von Angehörigen in der häuslichen Palliativversorgung, der für diese Personengruppe genutzt werden könnte. Ziel: Ziel war es, in der Literatur Unterstützungsbedürfnisse von Angehörigen von Menschen mit Demenz zu identifizieren und sie mit jenen, die Grundlage für die Entwicklung des KOMMA-Ansatzes waren, zu vergleichen. Methode: Es wurde ein integratives Review durchgeführt. Die Literaturrecherche erfolgte im Februar und März 2021 in den Datenbanken MEDLINE, CINAHL und PsycInfo. Relevante Studien wurden identifiziert, anhand von Ein- und Ausschlusskriterien selektiert und bewertet. Die Daten wurden mit einem inhaltsanalytischen Verfahren mithilfe von MAXQDA in Kategorien zugeordnet. Ergebnisse: Es wurden 23 Studien inkludiert, die in einer Zeitschrift mit Peer-Review-Verfahren veröffentlicht worden sind. Pflegende Angehörige zeigen im Vergleich zum KOMMA-Ansatz abweichende Unterstützungsbedürfnisse in den Bereichen (in-)formelle Hilfe, Zugang zu Wissen, Umgang mit physischem und psychischem Gesundheitszustand, Aufrechterhaltung der Beziehung, (vorübergehende) Abgabe der Betreuungsrolle und soziale Integration. Schlussfolgerung: Der KOMMA-Ansatz zur Erfassung von Unterstützungsbedürfnissen kann für diese Angehörigengruppe in der vorliegenden Form nicht übernommen werden. Angesichts der Fülle identifizierter Unterstützungsbedürfnisse erscheint die Entwicklung eines personenzentrierten und bedürfnisorientierten Assessments aber als wichtig.
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  • 文章类型: English Abstract
    Biomarkers for the diagnosis of cognitive impairment - Recommendations from the Swiss Memory Clinics Abstract. Molecular cerebrospinal fluid (CSF) biomarkers of neurodegenerative diseases are now part of the established diagnostic tools for the clinical investigation of cognitive disorders in the elderly. Biomarkers allow for earlier and more accurate differential diagnosis, and are recommended by the Swiss Memory Clinics as an additional investigation based upon individual indication. Information and counselling are needed both before and after biomarker-supported diagnosis. The procedures for diagnostic lumbar punctures and pre-analytical sample handling should follow published recommendations. The results must be interpreted in the context of the other available history and assessment outcome. Thanks to recent research progress, blood-based biomarkers and other non-invasive markers are expected to become available for clinical practice in the near future. This trend will likely lead to a much broader utilisation of biomarkers and may accelerate the development of effective and individually tailored prevention and treatment approaches. This review article provides an overview over the current state of biomarkers and provides the recommendations of the Swiss Memory Clinics for their use in clinical practice.
    Zusammenfassung. Molekulare Liquormarker der Alzheimer-Kernpathologie (Amyloidpathologie, Tau-Hyperphosphorylierung und neuronaler Zelluntergang) sind Bestandteil des diagnostischen Instrumentariums zur Abklärung kognitiver Störungen im Alter. Sie erlauben eine frühere und präzisere Diagnose und werden von Swiss Memory Clinics als Zusatzdiagnostik nach individuell gestellter Indikation empfohlen. Aufklärung und Beratung sind sowohl vor als auch nach der Biomarker-Diagnostik erforderlich. Die Durchführung der diagnostischen Lumbalpunktion und der präanalytische Umgang mit den Proben richtet sich nach publizierten Standards. Die Interpretation der Resultate muss sorgfältig und im Gesamtkontext aller anderen Befunde erfolgen. Dank bedeutender Fortschritte ist zu erwarten, dass Blutbiomarker und andere kostengünstige und leicht zugängliche Marker sowie spezifische Biomarker für weitere Demenzursachen in wenigen Jahren zur Verfügung stehen werden. Dieser Trend dürfte zu einem deutlich breiteren Einsatz von Biomarkern führen und die Entwicklung wirksamer und personalisiert anwendbarer Präventions- und Behandlungsansätze beschleunigen. Unser Beitrag bietet einen Überblick über den Stand der Entwicklung und beinhaltet Empfehlungen der Swiss Memory Clinics zum Einsatz von Liquormarkern im diagnostischen Prozess.
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  • 文章类型: Journal Article
    Quality Standards in Old Age Psychiatry Abstract. Quality standards and regulations are becoming increasingly important and are promoted in the context of the permission to treat, to bill and via financial incentives. In this context, the regulatory frameworks focus to varying degrees on structural, process or outcome criteria. On behalf of the Swiss Society for Old Age Psychiatry and Psychotherapy (SGAP), we summarize the quality elements in this document and group the requirements derived from them based on setting (outpatient, intermediate, inpatient) and structural quality criteria (staffing ratio, infrastructure). There is a very extensive requirements matrix, and its implementation requires considerable efforts, not least because of the shortage of specialists and limited financial resources of psychiatric institutions and medical practices. The criteria of the requirements, matrix must be further developed and anchored in a \"competence-based training in old age psychiatry\".
    Zusammenfassung. Qualitätsstandards und -regulierungen gewinnen zunehmend an Bedeutung und werden im Rahmen der Zulassung zur Behandlung, zur Abrechnung und über finanzielle Anreize gefördert. Dabei wird in den genannten Regelwerken der Fokus in jeweils unterschiedlichem Umfang auf Struktur-, Prozess- oder Ergebniskriterien gerichtet. Im Namen der Schweizerischen Gesellschaft für Alterspsychiatrie und -psychotherapie (SGAP) fassen wir in diesem Dokument die Qualitätselemente zusammen und gruppieren die sich daraus ableitenden Vorgaben anhand des Settings (ambulant, intermediär, stationär) und Kriterien der Strukturqualität (Personalschlüssel, Infrastruktur). Es besteht eine sehr umfangreiche Anforderungsmatrix, deren Umsetzung nicht zuletzt aufgrund des Fachkräftemangels und beschränkter finanzieller Ressourcen von Institutionen und Arztpraxen erhebliche Anstrengungen erfordert. Die in der Anforderungsmatrix hinterlegten Kriterien sollten weiterentwickelt und in einer «kompetenzbasierten Weiterbildung Alterspsychiatrie» verankert werden.
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