OBJECTIVE: To examine corneal buttons with light and transmission electron microscopy (TEM) to visualize the interface area and highlight the ultrastructural corneal changes after deep anterior lamellar keratoplasty (DALK).
METHODS: Two patients underwent excimer laser-assisted penetrating repeat keratoplasty after predescemetic DALK. The corneal buttons were examined by light microscopy and TEM.
RESULTS: The light microscopic examination of the corneal buttons revealed fragments of a second Descemet\'s membrane in the central and midperipheral areas (
Case 1). In both cases, visualization of the interface area was not possible by light microscopy. The donor and host stroma were tightly attached without dehiscence. TEM identified the interface area by irregularities in the collagen distribution between the donor and host stroma. The thickness of the remaining recipient corneal stroma measured approximately 30 µm (
Case 1) and 100 µm (
Case 2), respectively. In the host stroma, TEM revealed the absence or degeneration of keratocytes, accumulation of amorphous material between the collagen lamellae, and vacuolar inclusions dispersed in the stroma, forming a band-like zone anterior to Descemet\'s membrane.
CONCLUSIONS: The interface area after DALK has been mainly investigated by in vivo confocal microscopy. Light microscopy and TEM findings indicate remodeling processes after DALK that are associated with increased keratocyte degeneration and structural alterations of the extracellular matrix in the host stroma. The choice of surgical method may influence the postoperative morphological and functional outcome since these findings were primarily apparent in the remaining host stroma. Therefore, complete exposure of Descemet\'s membrane is an important prognostic factor for the postoperative visual outcome.
UNASSIGNED: Untersuchung von Hornhautexzisaten mit Licht- und Transmissionselektronenmikroskopie (TEM) zur Visualisierung des Interface-Bereichs und Hervorhebung der ultrastrukturellen Hornhautveränderungen nach tiefer anteriorer lamellärer Keratoplastik (DALK).
METHODS: Bei 2 Patienten wurde eine Excimerlaser-gestützte perforierende Keratoplastik nach einer prädescemetalen DALK durchgeführt. Die Hornhautexzisate wurden mittels Lichtmikroskopie und TEM untersucht.
UNASSIGNED: Die lichtmikroskopische Untersuchung der Hornhautexzisate zeigte Fragmente einer 2. Descemet-Membran im zentralen und mittleren peripheren Bereich (Fall 1). In beiden Fällen war die Visualisierung des Interface-Bereichs lichtmikroskopisch nicht möglich. Das Spender- und Wirtsstroma waren ohne Dehiszenz miteinander verbunden. In der TEM wurde der Interface-Bereich durch Unregelmäßigkeiten in der Kollagenverteilung zwischen Spender- und Wirtsstroma identifiziert. Die Dicke des verbliebenen Empfängerhornhautstromas betrug ca. 30 µm (Fall 1) bzw. 100 µm (Fall 2). Im Wirtsstroma zeigte die TEM fehlende oder degenerierte Keratozyten, Ansammlungen von amorphem Material zwischen den Kollagenlamellen und vakuoläre Einschlüsse, die im Stroma verstreut waren und eine bandartige Zone vor der Descemet-Membran bildeten.
UNASSIGNED: Bislang wurde der Interface-Bereich nach DALK hauptsächlich konfokalmikroskopisch untersucht. Die licht- und elektronenmikroskopischen Befunde deuten auf Umbauprozesse nach DALK hin, die mit einer verstärkten Keratozytendegeneration und strukturellen Veränderungen der extrazellulären Matrix im Wirtsstroma einhergehen. Die Wahl der Operationsmethode kann das postoperative morphologische und funktionelle Ergebnis beeinflussen, da diese Befunde vor allem im verbliebenen Wirtsstroma zu beobachten waren. Daher ist eine vollständige Freilegung der Descemet-Membran ein wichtiger prognostischer Faktor für das postoperative Visusergebnis.