BACKGROUND: Verrucous carcinomas (VC) of the oesophagus are a rarity. Due to their histological resemblance to squamous cell carcinoma, the diagnostic and treatment standards applicable to the latter have so far also been applied to VC as a disease entity. Quite limited data are available including two
case series of 5 or 11 patients. The present study
reports on a single
case treated by local endoscopic therapy and a series of 15 patients, 9 of whom received local endoscopic therapy.
METHODS: The data for patients diagnosed with VC of the oesophagus who had been treated from January 1999 to May 2011 were analysed retrospectively.
RESULTS: 15 patients with the diagnosis of oesophageal VC were included. The male-female ratio was 3:1. 9 of 11 pT1-VC patients presented with the cardinal symptom dysphagia or odynophagia. For the majority of the patients, the growth pattern is one of extensive superficial expansion showing a median length of 9 cm (range: 2-22 cm). Surprisingly, none of the VC patients showed lymph node or distant metastasis. 9 of 15 VC patients received local endoscopic therapy; 4 were treated with curative intent and 5 were treated palliatively. 3 patients underwent oesophageal resection, and definitive chemoradiotherapy was administered in a further 3 patients. One severe complication, consisting of a postoperative anastomotic insufficiency with a fatal outcome, occurred in this group of patients.
CONCLUSIONS: This is the largest published study describing patients diagnosed with VC of the oesophagus so far. The option of local endoscopic therapy and its results in 9 patients are reported for the first time. The superficial growth pattern of the tumour and the frequent absence of lymph node or distant metastasis suggest that endoscopic resection can be carried out as a diagnostic and/or therapeutic approach. Due to the rarity of this entity, the
case numbers are unfortunately so limited that evidence-based recommendations are unlikely to become available even in the future.
Verruköse Ösophaguskarzinome sind eine Rarität. Aufgrund der feingeweblichen Verwandtschaft zum Plattenepithelkarzinom wurden bisher die hierfür gültigen Diagnostik- und Therapiestandards auf die Entität der verrukösen Karzinome übertragen. Die Datenlage ist sehr begrenzt und beinhaltet zwei Fallserien mit 5 bzw. 11 Patienten.
Es wurden alle Patienten eingeschlossen, die im Zeitraum von Januar 1999 bis Mai 2011 aufgrund der Diagnose eines verrukösen Ösophaguskarzinoms behandelt wurden.
15 Patienten mit der Diagnose eines verrukösen Ösophaguskarzinoms wurden erfasst. Der überwiegende Anteil der Tumoren zeigte ein oberflächlich nach lateral infiltrierendes Wachstum mit einer medianen Länge von 9 cm (Bereich: 2-22 cm). Überraschenderweise zeigte das Staging bei keinem der Patienten eine Lymphknoten- oder Fernmetastasierung. 9 der 15 Patienten erhielten eine endoskopische Therapie. 3 Patienten unterzogen sich einer Ösophagusresektion, und weitere 3 Patienten erhielten eine kombinierte Radio-/Chemotherapie. In dieser Gruppe trat als schwere Komplikation eine Anastomoseninsuffizienz auf.
Die vorgelegte Arbeit ist die größte bisher publizierte Serie von Patienten mit der Diagnose eines verrukösen Ösophaguskarzinoms. Erstmalig werden die Möglichkeit sowie die Ergebnisse einer lokalen endoskopischen Therapie bei 9 Patienten berichtet. Das oberflächliche Wachstumsmuster der Tumoren und die Abwesenheit von Lymphknoten- und Fernmetastasen lassen den Tumor für eine endoskopische Therapie geeignet erscheinen. Aufgrund der Seltenheit der Diagnose ist die Fallzahl jedoch so begrenzt, dass auch in Zukunft nicht auf evidenzbasierte Empfehlungen zurückgegriffen werden kann.