关键词: Arthritis Biological Clinical trials H2H bDMARD

来  源:   DOI:10.1007/s00393-024-01556-1

Abstract:
Given the ever-increasing number of approved therapies for the treatment of psoriasis (PsO) and psoriatic arthritis (PsA), head-to-head (H2H) comparative studies are essential. These are aimed primarily at a comparative analysis of treatment effectiveness. In both PsO and PsA, biological disease-modifying antirheumatic drugs (bDMARD) have been shown to be superior to conventional therapies in H2H studies. In PsO interleukin 17 (IL-17) and IL-23 inhibitors proved superiority compared to tumor necrosis factor (TNF) inhibitors (etanercept and adalimumab) in several studies. Ustekinumab was more effective than etanercept, but less effective than IL-17 and IL-23 inhibitors. Only a few H2H studies have been published on the treatment of PsA. In the Spirit H2H study ixekizumab was superior to adalimumab using a combined endpoint of arthritis and psoriasis response (ACR-50 and PASI-100). When looking at arthritic symptoms only (ACR-20), secukinumab was not significantly superior to adalimumab in the EXCEED study but was superior in terms of the effect on skin involvement (PASI90). Other H2H studies focused on the treatment of enthesitis (ECLIPSA study), the efficacy of Janus kinase (JAK) inhibition (SELECT-PSA-1) or the additional administration of methotrexate to bDMARD treatment (MUST study). The H2H data have been incorporated into the treatment guidelines and have led to IL-17 and IL-23 inhibition being preferred over TNF inhibition in cases of relevant skin involvement in PsA.
UNASSIGNED: Angesichts einer immer größeren Auswahl zugelassener Therapien zur Behandlung der Psoriasis (PsO) und Psoriasisarthritis (PsA) sind direkte Vergleichsstudien unerlässlich. Diese zielen insbesondere auf eine vergleichende Analyse der therapeutischen Wirksamkeit ab. Sowohl bei der PsO als auch der PsA haben sich in Head-to-Head-Studien (H2H) biologische krankheitsmodifizierende antirheumatische Medikamente (bDMARDs) gegenüber den konventionellen Therapien überlegen gezeigt. Bei der PsO zeigten sich in mehreren Studien die IL-17- und IL-23-Inhibitoren den TNF-Inhibitoren (Etanercept und Adalimumab) überlegen. Ustekinumab war wirksamer als Etanercept, aber weniger wirksam als die IL-17- und IL-23-Inhibitoren. Zur Behandlung der PsA wurden bisher nur wenige H2H-Studien veröffentlicht. In der Spirit-H2H-Studie war bei einem kombinierten Endpunkt zum Ansprechen der Arthritis und der Psoriasis (ACR-50 und PASI-100) Ixekizumab gegenüber Adalimumab überlegen. Wenn nur die arthritischen Beschwerden betrachtet wurden (ACR-20), zeigte sich in der EXCEED-Studie Secukinumab gegenüber Adalimumab nicht signifikant überlegen, hinsichtlich der Wirkung auf die Hautbeteiligung (PASI-90) aber schon. Weitere H2H-Studien beschäftigten sich mit der Enthesitisbehandlung (ECLIPSA-Studie), der Wirksamkeit von JAK-Inhibition (SELECT-PSA-1) oder von zusätzlichem Methotrexat bei bDMARD-Therapie (MUST-Studie). Die H2H-Daten finden Eingang in die Therapieleitlinien und haben zu einer bevorzugten Empfehlung von IL-17- und IL-23-Inhibition gegenüber TNF-Inhibition bei relevanter Hautbeteiligung bei der PsA geführt.
摘要:
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