关键词: Atrial fibrillation Atrial tachycardia Pulmonary vein isolation Superior vena cava Three-dimensional mapping

Mesh : Humans Catheter Ablation / methods Vena Cava, Superior / surgery Male Treatment Outcome Atrial Fibrillation / surgery Middle Aged Tachycardia, Supraventricular / surgery physiopathology diagnosis Female

来  源:   DOI:10.1007/s00399-024-01023-z

Abstract:
A case of successful catheter ablation of paroxysmal atrial fibrillation and atrial tachycardia is reported. After pulmonary vein isolation, atrial tachycardia was induced by the use of isoproterenol and burst pacing from the catheter in the right atrium. An attempt was made to create a three-dimensional (3D) map of the atrial tachycardia, but the atrial tachycardia was terminated in the middle of the mapping. The 3D map was insufficient but indicated that the superior vena cava was involved in the circuit. When the intracardiac electrograms were reviewed, it was found that the atrial tachycardia was initiated with orthodromic capture of superior vena cava potentials and it was considered that the atrial tachycardia involved the superior vena cava-right atrium junction. Accordingly, superior vena cava isolation was performed. After that, atrial fibrillation and atrial tachycardias were not induced by the use of isoproterenol and burst pacing. In this case, an intracardiac electrogram at the time of induction of the tachycardia was helpful for understanding the circuit of the tachycardia.
UNASSIGNED: Wir berichten über den Fall einer erfolgreichen Katheterablation von paroxysmalem Vorhofflimmern und Vorhoftachykardie. Nach Isolation der Lungenvenen wurde eine Vorhoftachykardie durch Verwendung von Isoproterenol und „burst pacing“ durch den Katheter im rechten Vorhof ausgelöst. Wir versuchten, eine dreidimensionale Karte der Vorhoftachykardie zu erstellen, aber die Tachykardie wurde während der Kartierung beendet. Die dreidimensionale Karte war unzureichend, zeigte jedoch an, dass die obere Hohlvene in den Erregungskreis einbezogen war. Bei Überprüfung der intrakardialen Elektrogramme stellten wir fest, dass die Vorhoftachykardie mit der orthodromen Erfassung von Potenzialen der oberen Hohlvene initiiert wurde, und kamen zu dem Schluss, dass die Verbindung zwischen oberer Hohlvene und rechtem Vorhof an der Vorhoftachykardie beteiligt war. Dementsprechend wurde eine Isolation der oberen Hohlvene durchgeführt. Danach wurden weder Vorhofflimmern noch Vorhoftachykardien durch Isoproterenol und „burst pacing“ ausgelöst. Im vorgestellten Fall half ein intrakardiales Elektrogramm zum Zeitpunkt der Tachykardieinduktion, den Erregungskreis der Tachykardie zu verstehen.
摘要:
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