关键词: Attention deficit/hyperactivity disorder Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung Hyperkinetische Störung ICD-11 Klassifikation Subtypen classification hyperkinetic disorder subtypes Attention deficit/hyperactivity disorder Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung Hyperkinetische Störung ICD-11 Klassifikation Subtypen classification hyperkinetic disorder subtypes

Mesh : Attention Deficit Disorder with Hyperactivity / diagnosis Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Humans International Classification of Diseases

来  源:   DOI:10.1024/1422-4917/a000854

Abstract:
Classification of Attention Deficit-/Hyperactivity Disorder in ICD-11 Abstract. The article gives a brief overview of the modifications to the classification of hyperkinetic disorders/attention deficit/hyperactivity disorders according to ICD-11. Fortunately, these modifications are based on DSM-5, both in terms of their designation and the internal differentiation of the diagnosis. That the ICD-10 relinquishes the combination diagnosis of hyperkinetic conduct disorder in favor of multiple diagnoses is also to be welcomed. On the one hand, the renunciation of an exact operationalization of the symptom criteria may help with the classification of borderline cases in clinical practice; on the other hand, it also makes it necessary to resort to the DSM-5 for the clarification of the individual symptoms of the disorder.
Zusammenfassung. Der Beitrag gibt eine kurze Übersicht über die Veränderungen in der Klassifikation von Hyperkinetischen Störungen und Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen nach ICD-11 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems). Sowohl in der Bezeichnung als auch in der Binnendifferenzierung lehnt sich ICD-11 erfreulicherweise an das DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) an. Auch die Aufgabe der ICD-10-Kombinationsdiagnose der Hyperkinetischen Störung des Sozialverhaltens zugunsten von Mehrfachdiagnosen ist zu begrüßen. Der Verzicht auf eine exakte Operationalisierung der Kriterien hilft einerseits bei der Einordung von Grenzfällen in der klinischen Praxis, macht es aber auch notwendig, für die Klärung der einzelnen Symptome auf das DSM-5 zurückzugreifen.
摘要:
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