{Reference Type}: English Abstract {Title}: [Community-Acquired Bacterial Meningoencephalitis: The New Guideline]. {Author}: Hadjilaou A;Friese MA; {Journal}: Dtsch Med Wochenschr {Volume}: 149 {Issue}: 17 {Year}: 2024 Aug {Factor}: 0.653 {DOI}: 10.1055/a-2204-5167 {Abstract}: Updating the vaccination recommendations against meningococci and pneumococci, in particular the introduction of the B vaccine as the standard vaccination for infants from January 2024 and the adaptation of the pneumococcal vaccination strategy for infants and adults aged 60 and over with the latest conjugate vaccines (PCV13, PCV15, PCV20).Emphasis on the need for rapid diagnostic lumbar puncture and simultaneous serum and cerebrospinal fluid analysis to increase diagnostic precision. The introduction of procalcitonin (PCT) in serum as an additional biomarker to differentiate between bacterial and viral meningitis.The use of multiplex PCR as a supplement, not a replacement, for standard diagnostics to speed up pathogen identification.Adaptation of antibiotic recommendations based on the current resistance situation, in particular for meningococcal meningitis, consideration of penicillin G only after resistance testing.Clarification of the areas and duration of use of dexamethasone in bacterial meningitis, particularly in pneumococcal meningitis and the controversial data situation in Listeria meningitis.New findings on the safe use of heparin in septic sinus thrombosis without increased risk of hemorrhage.
UNASSIGNED: Die Aktualisierung der Impfempfehlungen gegen Meningokokken und Pneumokokken, insbesondere die Einführung des B-Impfstoffs als Standardimpfung für Säuglinge ab Januar 2024 und die Anpassung der Pneumokokken-Impfstrategie für Säuglinge und Erwachsene ab 60 Jahren mit den neuesten Konjugat-Impfstoffen (PCV13, PCV15, PCV20).
UNASSIGNED: Betonung der Notwendigkeit einer schnellen diagnostischen Lumbalpunktion und der simultanen Serum- und Liquoranalyse zur Erhöhung der diagnostischen Präzision. Die Einführung des Procalcitonins (PCT) im Serum als zusätzlichen Biomarker zur Unterscheidung zwischen bakterieller und viraler Meningitis.
UNASSIGNED: Die Verwendung der Multiplex-PCR – als Ergänzung, nicht als Ersatz der Standarddiagnostik – zur Beschleunigung der Erregeridentifikation.
UNASSIGNED: Anpassung der Antibiotika-Empfehlungen, basierend auf der aktuellen Resistenzlage; insbesondere bei Meningokokken-Meningitis die Berücksichtigung von Penicillin G nur nach Resistenztestung.
UNASSIGNED: Einsatzgebiete und -dauer der Dexamethason-Gabe bei bakterieller Meningitis, insbesondere solide Datenlage bei Pneumokokken-Meningitis, und kontroversen Datenlage bei Listerien-Meningitis.
UNASSIGNED: Neue Erkenntnisse zur sicheren Anwendung von Heparin bei septischen Sinusthrombosen ohne erhöhtes Risiko für Einblutungen.