{Reference Type}: Journal Article {Title}: Association between anemia and vitamin D deficiency in German seniors : A retrospective data analysis. {Author}: Schuchart DM;Becker I;Harbeck B;Röhrig G; {Journal}: Z Gerontol Geriatr {Volume}: 0 {Issue}: 0 {Year}: 2024 Jul 5 {Factor}: 1.292 {DOI}: 10.1007/s00391-024-02322-3 {Abstract}: BACKGROUND: Anemia and deficiency of vitamin D (VDD) are frequently seen in seniors and an association is suspected. Approximately one third of the German population is affected by VDD, with a rising prevalence among seniors.
OBJECTIVE: To analyze the association between anemia and VDD among German seniors aged ≥ 60 years.
METHODS: Retrospective cross-sectional data analysis (n = 4008) in a nationwide working laboratory medical center (January-December 2019). Study parameters included amongst others: hemoglobin (Hb), calcifediol (25D) and calcitriol (1.25D), glomerular filtration rate (GFR) to assess the kidney disease outcomes quality initiative (KDOQI) state. The inclusion criteria were age ≥ 60 years, normal C‑reactive protein (CRP) and leucocyte levels.
RESULTS: The 25D was estimated in 4008 patients and 1.25D only in 411 patients. Mean age 75 years (± 8.61 years; 60-99 years) with 30.6% males; mean GFR 62 ml/min/1.73 m3 (± 22.74); 20% of patients were anemic, 35% were deficient for 25D (< 50 nmol/l), with men > women (p = 0.014). Linear regression analysis revealed a significant effect of 25D values < 30 nmol/l on hemoglobin in males of KDOQI I-III and females of KDOQI I-IV (R2 = 0.052; p = 0.005; and R2 = 0.124; p < 0.001, respectively). For 1.25D a weak but significant effect on hemoglobin independent of KDOQI was only seen in women (R2 = 0.200; p = 0.005).
CONCLUSIONS: In this cohort deficiency of 25D and 1.25D was significantly associated with hemoglobin independent of renal function only in women but not in men.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Anämie und Vitamin-D-Mangel (VitD-Mangel) kommen im Alter häufig vor, weswegen ein Zusammenhang vermutet wird. Ein Drittel der deutschen Bevölkerung ist von VitD-Mangel betroffen, mit steigender Prävalenz unter Älteren. ZIEL: Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Anämie und VitD-Mangel unter deutschen Senioren ≥ 60 Jahre.
METHODS: Retrospektive Querschnittsuntersuchung von 4008 Datensätzen eines bundesweit arbeitenden Labormedizinischen Zentrums (Januar bis Dezember 2019). Die Studienparameter umfassten Hämoglobin (Hb), Calcifediol (25D) und Calcitriol (1,25D), glomeruläre Filtrationsrate (GFR) zur Einteilung der Nierenfunktion gemäß Kidney-Disease-Outcomes-Quality-Initiative(KDOQI)-Stadium; Einschlusskriterien: Alter ≥ 60 Jahre, normale Werte für C‑reaktives Protein (CRP) und Leukozyten.
UNASSIGNED: Ergebnisse für 25D lagen von allen 4008 Patienten vor, Ergebnisse für 1,25D nur von 411. Mittleres Alter waren 75 Jahre (±8,61; 60–99) mit 30,6 % Männern; mittlere GFR 62 ml/min/1,73 m3 (±22,74); Anämie lag bei 20 % der Patienten vor, 35 % hatten einen Mangel an 25D (< 50 nmol/l), davon mehr Männer als Frauen (p = 0,014). Die lineare Regressionsanalyse ergab einen signifikanten Zusammenhang von 25D-Werten < 30 nmol/l auf den Hämoglobinwert bei Männern in KDOQI-Stadium I bis III und Frauen in KDOQI-Stadium I bis IV (R2 = 0,052; p = 0,005; R2 = 0,124; p < 0,001). Für 1,25D zeigte sich unabhängig vom KDOQI-Stadium nur bei Frauen ein schwacher aber signifikanter Zusammenhang mit Hämoglobinwerten (R2 = 0,200; p = 0,005).
UNASSIGNED: In dieser Kohorte zeigte sich unabhängig von der Nierenfunktion nur bei den Frauen ein signifikanter Zusammenhang zwischen Mangel an 25D und 1,25D einerseits und Hämoglobin andererseits.