{Reference Type}: Journal Article {Title}: [Pathophysiology and Diagnostics of Immune Thrombocytopenia]. {Author}: Giagounidis A; {Journal}: Dtsch Med Wochenschr {Volume}: 149 {Issue}: 14 {Year}: 2024 Jul {Factor}: 0.653 {DOI}: 10.1055/a-2317-3073 {Abstract}: Immune thrombocytopenia (ITP) is due to autoantibodies against platelet surface antigens. ITP is considered as either primary, with no clear etiology, or as secondary ITP (drug-induced; underlying diseases). Autoantibodies lead both to loss of platelets in the spleen and/or liver but simultaneously reduce their production. Contrary to other disorders with thrombocytopenia, ITP has reduced levels of thrombopoetin. ITP remains a diagnosis of exclusion. A single defining laboratory test does not exist. Glycoprotein-specific antibodies can be detected in only about 50% of cases. Ruling out EDTA-induced pseudo thrombocytopenia is of particular relevance. Secondary causes of thrombocytopenia should be excluded through medical history (especially medication history), physical examination and possibly bone-marrow puncture.
Die Immunthrombozytopenie (ITP) entsteht durch Autoantikörper-Bildung gegen Oberflächenantigene der Blutplättchen. Die Erkrankung tritt als primäre ITP ohne eindeutigen Auslöser oder als sekundäre ITP (Medikamente, andere Krankheitsbilder) auf. Die Autoantikörper-Bildung führt zu einem Verlust von Thrombozyten in Milz oder Leber und reduziert daneben auch die Bildung von Thrombozyten. Die Synthese von Thrombopoetin ist bei ITP-Patienten – im Gegensatz anderen Bildungsstörungen der Thrombozyten – reduziert. Die ITP ist eine Ausschlussdiagnose, beweisende Laboruntersuchung liegen nicht vor. Nur in 50% der Fälle lassen sich Glykoprotein-spezifische Antikörper nachweisen. Von besonderer Bedeutung ist der Ausschluss der EDTA-induzierten Pseudothrombozytopenie. Andere Ursachen der Thrombozytopenie sollten durch (Medikamenten-)Anamnese, körperliche Untersuchung und gegebenenfalls Knochenmarkpunktion ausgeschlossen werden.