{Reference Type}: Journal Article {Title}: Thickness of the hard palate : A new criterion for the diagnosis of osteoporosis? {Author}: Kildal D;Riether T;Blasenbrey T;Turhani D;Antoch G;Beer M;Geibel MA; {Journal}: Radiologie (Heidelb) {Volume}: 0 {Issue}: 0 {Year}: 2024 Jun 6 暂无{DOI}: 10.1007/s00117-024-01318-9 {Abstract}: BACKGROUND: We were looking for an osteoporosis screening in computed tomography (CT) exams, simple and without additional examinations. We hypothesized that the criterion of "decreasing cortical thickness", may have an influence on the hard palate. Therefore, we investigated whether thickness of the hard palate (HPT) may serve as an indicator of osteoporosis for patients imaged for other reasons.
METHODS: Patients with dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) and CT were identified by a radiology information system (RIS)-based, full-text search. Measurement of thickness of hard palate done in existing CT image by radiologist and dentist and compared with available findings and DXA measurements.
RESULTS: We identified a "test group": 57 patients with DXA and CT available out of 449 patient population and we selected further 70 patients without bone diseases as "control groups". The measurements showed that HPT correlated with age and bone density. The mean HPT was 2.4 mm in normal, 0.9 mm in osteopenia, 0.8 mm in osteoporosis and 5.3 mm in osteopetrosis case. No bone "healthy" patient fell below 1 mm. The relationship between bone density and HPT has not been described previously. HPT was highest in the bone-healthy group and decreased with age, osteopenia, and osteoporosis. Osteopetrosis, as a disease with increased bone density showed an increase in HPT.
CONCLUSIONS: HPT correlates with bone disease. We propose a new criterion for assessment on CT and digital volume tomography (DVT) or cone beam computed tomography (CBCT). A threshold of 1.0 mm when applying a simple measurement of HPT on Head CT or DVT may serve as an indicator for potential osteopenia or osteoporosis as incidental finding without extra imaging further diagnosis and treatment leading to early notice of Osteoporosis.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Wir suchten nach einem einfach reproduzierbaren Osteoporose-Merkmal im Kiefer. Wir stellten die Hypothese auf, dass das Kriterium der „abnehmenden kortikalen Kortikalisdicke“ auf das Palatum durum (PD) anzuwenden ist und prüften den Höhendurchmesser des PD (HPD) als Indikator für Osteoporose.
METHODS: Mit Volltextrecherche im Radiologie-Informationssystem (RIS) identifizierten wir Patienten mit Dual-Energy-Röntgenabsorptiometrie (DXA) und CT (Computertomographie) des Schädels. Die Messung des HPD erfolgte durch Radiologen und Zahnärzte und wurde mit den DXAMessungen verglichen.
UNASSIGNED: Es wurden 57 Patienten mit DXA- und CT sowie 70 zufällig ausgewählte Patienten ohne Knochenerkrankungen als „Kontrollgruppe“ eingeschlossen. Die Messungen zeigten, dass der HPD mit dem Alter und der Knochendichte korreliert. Der mittlere HPD betrug 2,4 mm bei Knochengesunden, 0,9 mm bei Osteopenie, 0,8 mm bei Osteoporose und 5,3 mm bei Osteopetrose. Bei keinem Probanden der Kontrollgruppe lag der Wert unter 1 mm. Die Beziehung zwischen Knochendichte und HPD wurde bisher noch nicht beschrieben. Der HPD nimmt bei zunehmendem Alter, Osteopenie und Osteoporose ab. Bei Osteopetrose konnten wir einen Anstieg des HPD nachweisen.
UNASSIGNED: HPD korreliert mit systemischen Knochenerkrankungen. Wir schlagen den HPD als neues Kriterium für die Beurteilung in CT und Digitaler Volumentomographie (DVT) oder Kegelstrahl-Computertomographie (CBCT) vor. Ein Schwellenwert von 1,0 mm kann als Indikator für das Vorliegen einer Osteopenie oder Osteoporose dienen. Der HPD kann in der radiologischen Bildgebung im Sinne eines Zufallsbefundes bzw. in der Zahnmedizin als Screening auf Osteoporose gewertet werden und als eine Indikation für eine Osteoporose-Abklärung mittel DXA gelten.