{Reference Type}: Journal Article {Title}: Significance of plasma relaxin-2 levels in patients with primary hypertension and type 2 diabetes mellitus. {Author}: Pankova O;Korzh O; {Journal}: Wien Med Wochenschr {Volume}: 174 {Issue}: 7 {Year}: 2024 May 7 暂无{DOI}: 10.1007/s10354-024-01035-x {Abstract}: BACKGROUND: This study aimed to evaluate plasma relaxin‑2 (RLN-2) levels in patients with arterial hypertension (AH) and their relationships with clinical and laboratory parameters.
METHODS: The study involved 106 hypertensive patients, including 55 with type 2 diabetes mellitus (T2DM), and 30 control subjects. Plasma RLN-2 levels were measured using an enzyme-linked immunosorbent assay kit.
RESULTS: RLN-2 levels were reduced in patients with AH compared to healthy volunteers (p < 0.001), and hypertensive patients with T2DM had lower RLN-2 levels than those without impaired glucose metabolism (p < 0.001). RLN‑2 was negatively correlated with systolic blood pressure (SBP) (p < 0.001) and anthropometric parameters such as body mass index (BMI; p = 0.027), neck (p = 0.045) and waist (p = 0.003) circumferences, and waist-to-hip ratio (p = 0.011). RLN‑2 also had inverse associations with uric acid levels (p = 0.019) and lipid profile parameters, particularly triglycerides (p < 0.001) and non-HDL-C/HDL‑C (p < 0.001), and a positive relationship with HDL‑C (p < 0.001). RLN‑2 was negatively associated with glucose (p < 0.001), insulin (p = 0.043), HbA1c (p < 0.001), and HOMA-IR index (p < 0.001). Univariate binary logistic regression identified RLN‑2 as a significant predictor of impaired glucose metabolism (p < 0.001).
CONCLUSIONS: Decreased RLN-2 levels in patients with AH and T2DM and established relationships of RLN‑2 with SBP and parameters of glucose metabolism and lipid profile suggest a diagnostic role of RLN‑2 as a biomarker for AH with T2DM.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Ziel der vorliegenden Studie war es, die Konzentrationen von Plasma-Relaxin‑2 (RLN-2) bei Patienten mit arterieller Hypertonie (AH) und ihre Beziehung zu klinischen und labormedizinischen Parametern zu untersuchen.
METHODS: An der Studie nahmen 106 AH-Patienten teil, davon 55 mit Diabetes mellitus Typ 2 (Typ-2-Diabetes) und 30 Kontrollpersonen. Die Plasmaspiegel von RLN‑2 wurden mit einem Enzymimmunoassay gemessen.
UNASSIGNED: Die RLN-2-Werte waren bei AH-Patienten im Vergleich zu gesunden Probanden erniedrigt (p < 0,001), und AH-Patienten mit Typ-2-Diabetes wiesen niedrigere RLN-2-Werte auf als Patienten ohne gestörten Glukosestoffwechsel (p < 0,001). RLN‑2 war negativ korreliert mit dem systolischen Blutdruck (SBP; p < 0,001) und mit anthropometrischen Parametern wie Body-Mass-Index (BMI; p = 0,027), Halsumfang (p = 0,045), Taillenumfang (p = 0,003) und Taille-Hüfte-Verhältnis (p = 0,011). Für RLN‑2 bestand auch ein inverser Zusammenhang mit dem Harnsäurespiegel (p = 0,019) und den Lipidprofilparametern, insbesondere mit Triglyzeriden (p < 0,001) und Nicht-High-Density-Lipoprotein-Cholesterin (Non-HDL-C)/HDL‑C (p < 0,001), außerdem lag eine positive Korrelation mit HDL‑C vor (p < 0,001). RLN‑2 war negativ mit Glukose (p < 0,001), Insulin (p = 0,043), HbA1c (p < 0,001) und dem HOMA-IR-Index (Homeostatic Model Assessment for Insulin Resistance; p < 0,001) assoziiert. In der univariaten binären logistischen Regression erwies sich RLN‑2 als signifikanter Prädiktor für einen gestörten Glukosestoffwechsel (p < 0,001).
UNASSIGNED: Erniedrigte RLN-2-Werte bei Patienten mit AH und Typ-2-Diabetes und nachgewiesene Beziehungen zwischen RLN‑2 und SBP sowie Parametern des Glukosestoffwechsels und des Lipidprofils deuten auf eine diagnostische Rolle von RLN‑2 als Biomarker für AH mit Typ-2-Diabetes hin.