{Reference Type}: Journal Article {Title}: [Positioning the hand to act-Validation of the 8-point reaching range test]. {Author}: Krupp S;Petersen T;Balck F;Kasten M;Willkomm M;Kasper J; {Journal}: Z Gerontol Geriatr {Volume}: 55 {Issue}: 2 {Year}: Mar 2022 {Factor}: 1.292 {DOI}: 10.1007/s00391-022-02029-3 {Abstract}: BACKGROUND: The standardized geriatric assessment of the upper extremities is often limited to measurement of hand strength. The only other instrument mentioned in the S1 guidelines on level 2 geriatric assessment is the 20 cents test (20-C-T); however, in addition to strength and fine motor skills, successful hand placement is a prerequisite for self-care.
OBJECTIVE: The 8‑point reaching range test (8P-GRT) was developed for standardized separate testing of sides in a seated person concerning hand positioning relevant to daily living. The purpose of the study was to determine quality criteria of the 8P-GRT in geriatric hospital patients.
METHODS: Between 31 July 2019 and 23 September 2019, a total of 82 inpatients were examined at the Hospital Red Cross Lübeck Geriatrics Center using the 8P-GRT, shoulder pain and disability index (SPADI), a questionnaire on self-care activities corresponding to the hand positions of the 8P-GRT, hand strength measurement and the 20-C‑T.
RESULTS: The interrater reliability was 0.99 and the retest reliability was 0.95 for the right side and 0.90 for the left side. On the individual level a ceiling effect (both sides score 8) occurred in 4.1% (n = 3) but no floor effect was observed. The internal consistency (Cronbach's alpha) of the two-factorial test according to factor analysis was 0.78 (right) and 0.76 (left). Each of the other tests correlated more closely with the 8P-GRT on the right side, whereby the correlation was highest with the abovenamed questionnaire (-0.72), followed by the SPADI (-0.60).
CONCLUSIONS: A standardized survey of hand strength, fine motor skills and active positioning of the hand (e.g., 8P-GRT) synthesizes the main aspects of upper extremity functioning into an overall picture.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Das standardisierte geriatrische Assessment der oberen Extremitäten beschränkt sich häufig auf die Messung der Handkraft. Als einziges weiteres Instrument nennt die S1-Leitlinie zum geriatrischen Assessment der Stufe 2 den 20-Cents-Test (20-C-T). Neben Kraft und Feinmotorik ist jedoch das erfolgreiche Platzieren der Hand eine Voraussetzung für die Selbstversorgung.
UNASSIGNED: Zur standardisierten seitengetrennten Überprüfung des alltagsrelevanten Positionierens der Hand im Sitzen wurde der 8‑Punkte-Greifraum-Test (8P-GRT) entwickelt. Die Studie diente der Ermittlung von Gütekriterien des 8P-GRT bei geriatrischen Krankenhauspatienten.
METHODS: Zwischen dem 31.07.2019 und dem 23.09.2019 wurden im Krankenhaus Rotes Kreuz Lübeck – Geriatriezentrum 82 stationäre Patienten mithilfe des 8P-GRT, des Shoulder Pain and Disability Index (SPADI), einem zu den Handpositionen des 8P-GRT korrespondierenden Fragebogen zu Aktivitäten der Selbstversorgung, der Handkraftmessung und dem 20-C‑T untersucht.
UNASSIGNED: Die Interrater-Reliabilität betrug 0,99, die Retest-Reliabilität 0,95 für die rechte und 0,90 für die linke Seite. Auf die Person bezogen, trat ein Deckeneffekt (beidseits Score 8) bei 4,1 % (n = 3) auf; kein Bodeneffekt wurde beobachtet. Die interne Konsistenz (Cronbachs α) des gemäß Faktorenanalyse zweifaktoriellen Tests betrug 0,78 (rechts) bzw. 0,76 (links). Jeder der anderen Tests korrelierte enger mit dem 8P-GRT auf der rechten Seite, wobei die Korrelation mit dem oben genannten Fragebogen am höchsten war (−0,72), gefolgt vom SPADI (−0,60).
CONCLUSIONS: Eine standardisierte Erhebung der Handkraft, Feinmotorik und aktiven Positionierung der Hand (z. B. 8P-GRT) fügt die Hauptaspekte der Funktionsfähigkeit der oberen Extremitäten zu einem Gesamtbild zusammen.