{Reference Type}: Journal Article {Title}: [Guideline-based thermal ablation of hepatocellular carcinoma]. {Author}: Mahnken AH; {Journal}: Radiologe {Volume}: 62 {Issue}: 3 {Year}: Mar 2022 {Factor}: 0.803 {DOI}: 10.1007/s00117-021-00960-x {Abstract}: BACKGROUND: Hepatocellular carcinoma (HCC) is fifth most common cancer worldwide. The German S3 guideline on the diagnosis and the treatment of hepatocellular and biliary carcinoma was recently revised.
OBJECTIVE: Determination of the current status of thermal ablation in HCC according to the German S3 guideline.
METHODS: Based on the current guideline and a selective literature search, the current status on indication and application of thermal ablation in HCC was revisited.
RESULTS: Radiofrequency ablation (RFA) and microwave ablation (MWA) provide similar survival when compared with surgery. Accordingly, RFA und MWA are considered first-line treatments for HCCs ≤ 3 cm in cirrhotic livers. For HCCs with diameters of 3-5 cm, a combination of transarterial chemoembolization and thermal ablation is recommended.
CONCLUSIONS: The current S3 guideline on diagnosis and treatment of HCC comprises relevant changes regarding thermal ablation in HCC. The overall role of interventional oncology procedures in the treatment of HCC was reinforced.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Das hepatozelluläre Karzinom (HCC) ist das weltweit fünfthäufigste Malignom. Aktuell wurde die nationale S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des hepatozellulären Karzinoms und biliärer Karzinome“ grundlegend überarbeitet.
UNASSIGNED: Wie ist der derzeitige Stand zur leitliniengerechten Indikation und Anwendung der Thermoablation beim HCC?
UNASSIGNED: Anhand der aktuellen S3-Leitlinie und einer selektiven Literaturrecherche wird der aktuelle Stand zur Indikation und Anwendung der Thermoablation in der Behandlung des HCC dargestellt.
UNASSIGNED: Radiofrequenzablation (RFA) und Mikrowellenablation (MWA) zeigen hinsichtlich des Überlebens ähnliche Ergebnisse wie die chirurgische Resektion. RFA und MWA können bei HCC ≤ 3 cm und bei Leberzirrhose als Methode der ersten Wahl angeboten werden. Bei HCC mit einem Durchmesser zwischen 3 und 5 cm sollten die transarterielle Chemoembolisation und Thermoablation kombiniert werden.
UNASSIGNED: Die aktuelle S3-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des HCC enthält relevante Änderungen für die ablative Therapie des HCC. Insgesamt ist die Rolle der interventionell-onkologischen Therapietechniken mit dieser Leitlinienrevision deutlich gestärkt worden.