%0 Journal Article %T [Trauma surgical relevance of bite injuries by animals and humans]. %A Estel K %A Scheuermann-Poley C %A Goertz O %A Urban J %A Landscheidt K %A Wenzel W %A Willy C %J Unfallchirurgie (Heidelb) %V 127 %N 7 %D 2024 Jul 17 %M 38884780 暂无%R 10.1007/s00113-024-01441-1 %X Bite injuries require differentiated treatment due to the deeply inoculated polymicrobial pathogen spectrum, possible concomitant injuries and pronounced soft tissue damage. Dog bites are the most common bite injuries but are less complicated to heal than human and cat bites. The location of the bite greatly depends on the age and the size of the bite victim as well as the type of bite perpetrator. In every case detection of the pathogen should be carried out to provide the best possible adapted treatment in the event of an exacerbation. The primary antibiotic treatment should be empirical with amoxicillin + clavulanic acid or ampicillin + sulbactam and, if necessary, adjusted according to the antibiogram. Depending on the findings, surgical treatment includes excision of the bite canal and a customized wound debridement. It is important to check the vaccination status of those involved and if indicated, to carry out postexposure prophylaxis for tetanus and rabies.
UNASSIGNED: Bissverletzungen stellen wegen des tief inokulierten polymikrobiellen Erregerspektrums, möglicher Begleitverletzungen und ausgeprägter Weichteilschäden ein differenziert zu behandelndes Krankheitsbild dar. Hundebisse sind die häufigsten Bissverletzungen und heilen, verglichen mit Menschen- und Katzenbissen, weniger komplikativ. Die Bisslokalisation hängt stark vom Alter und von der Größe des Bissopfers sowie der Art des Bissverursachers ab. Bei jedem Biss ist der Erregernachweis anzustreben, um auf eine Exazerbation kalkuliert reagieren zu können. Die primäre Antibiotikatherapie sollte empirisch mit Amoxicillin + Clavulansäure oder Ampicillin + Sulbactam erfolgen und ggf. im Verlauf antibiogrammgemäß angepasst werden. Die chirurgische Sanierung beinhaltet je nach Befund das Ausschneiden des Bisskanals und das differenzierte Wund-Débridement. Wichtig sind die Überprüfung des Impfstatus der Beteiligten und, wenn indiziert, die Postexpositionsprophylaxe für Tetanus und Tollwut.