%0 English Abstract %T [Toward a safe home: Experiencing the transition to an outpatient setting with home mechanical ventilation. A thematic analysis]. %A Brüll N %A Nicca D %A Staudacher S %A Schmid-Mohler G %A Zúñiga F %J Pflege %V 36 %N 5 %D 2023 Jun 19 %M 37334888 %F 1.317 %R 10.1024/1012-5302/a000943 %X Toward a safe home: Experiencing the transition to an outpatient setting with home mechanical ventilation. A thematic analysis Abstract. Background: With the progress in medical options, the need for home mechanical ventilation increases. The transition from long-term ventilation in an institution to home mechanical ventilation in an outpatient setting is a difficult phase in terms of setting up the network of care, coordination of care for those with the ventilatory insufficiency and the financing. Aim: The study describes how patients with ventilatory insufficiency and family caregivers experience the transition from an institution to an ambulatory setting with invasive or non-invasive home mechanical ventilation. Methods: A qualitative research design with a social-constructivist approach was adopted using thematic analysis according to Braun and Clarke. We included seven German-speaking patients (≥ 18 years old) with ventilatory insufficiency and home mechanical ventilation (> 6 h/day) from the German part of Switzerland, with discharge from an institution to home, and five family caregivers who care for patients with the described criteria. Results: The institution was seen as a safe place. Affected persons and their family caregivers had to create a safe environment at home. Three themes were formed inductively: To gradually build trust with each other, to become experts as family caregivers, to align their own network with the new care needs.Conclusions: The transition home succeeds in the interplay of gaining trust, building expertise, and creating sustainable networks. Professionals can use this knowledge to provide targeted support to patients with home mechanical ventilation and their family caregivers.
Zusammenfassung. Hintergrund: Mit dem Fortschritt an medizinischen Möglichkeiten erfolgt ein erhöhter Bedarf an Heimbeatmung. Der Übergang von stationärer Langzeitbeatmung in ambulante Heimbeatmung ist eine schwierige Phase in Bezug auf den Aufbau des Netzwerks zur Betreuung, die Koordination der Pflege und die Finanzierung. Ziel: Die Studie beschreibt, wie Betroffene mit ventilatorischer Insuffizienz und pflegende Angehörige den Übergang von einer Institution ins ambulante Setting mit invasiver oder nichtinvasiver Heimbeatmung erleben. Methode: Es wurde ein qualitatives Forschungsdesign mit sozialkonstruktivistischem Ansatz gewählt mit einer Auswertung nach der thematischen Analyse von Braun und Clarke. Eingeschlossen wurden sieben deutschsprachige Betroffene (≥ 18 Jahre) mit ventilatorischer Insuffizienz und Heimbeatmung (> 6 h/Tag) aus der Deutschschweiz, mit Austritt von einer Institution nach Hause, sowie fünf pflegende Angehörige, welche Betroffene mit den beschriebenen Kriterien betreuen. Ergebnisse: Die Institution wurde als sicherer Ort erlebt. Betroffene und Angehörige mussten nach dem Übergang zu Hause ein sicheres Umfeld schaffen. Drei Themen wurden induktiv gebildet: Miteinander schrittweise Vertrauen gewinnen, als Angehörige Expert_innen werden und das eigene Netzwerk auf die neuen Betreuungsbedürfnisse ausrichten. Schlussfolgerungen: Der Übergang nach Hause gelingt im Zusammenspiel von Vertrauen gewinnen, Expertise aufbauen und tragfähige Netzwerke schaffen. Fachpersonen können mit diesem Wissen Betroffene mit Heimbeatmung und ihre Angehörigen gezielt begleiten.