%0 English Abstract %T [Mentalization ability and treatment success in psychosomatic rehabilitation]. %A Peters M %A Budde A %A Jeising A %A Lindner J %A Schulz H %J Z Psychosom Med Psychother %V 68 %N 4 %D Dec 2022 %M 36511574 %F 1 %R 10.13109/zptm.2022.68.4.397 %X Objectives: Psychosomatic rehabilitation clinics represent an important branch of care with good treatment results in Germany. So far, however, it is largely unclear which processes underlie the treatment successes. In the partial evaluations of the Hersfeld catamnesis study presented here, recourse is made to the construct of mentalizing ability, which has become very important in recent psychotherapy research. Methods: The mentalization ability of a large sample (N = 559) was assessed with the help of the Mentalization Questionnaire (MZQ), and psychological and somatic complaints were assessed with HEALTH-PSB scale from HEALTH-49 at three points in time, namely at admission, at discharge and in a 6-month catamnesis. Results: Both the total score of the MZQ and all subscores show significant reductions in mentalization deficits in the small effect size range, the HEALTH-PSB in the high effect size range and the catamnesis in the medium effect size range. A regression analysis shows that the reduction in mentalization deficits has a high predictive power for symptom improvement. Conclusions: The results indicate that the construct of mentalization ability is a central target variable in psychosomatic rehabilitation.
Zusammenfassung Fragestellung: Psychosomatische Rehabilitationskliniken sind ein wichtiger Versorgungszweig für Patient:innen mit psychischen Erkrankungen in Deutschland, für den immer wieder gute Behandlungsergebnisse nachgewiesen wurden. Bisher ist aber weitgehend ungeklärt, welche Prozesse den Behandlungserfolgen zugrunde liegen. In den hier vorgestellten Teilauswertungen der Hersfelder Katamnesestudie wird auf das Konstrukt der Mentalisierungsfähigkeit zurückgegriffen, das in der neueren Psychotherapieforschung eine große Bedeutung erlangt hat. Methoden: An einer großen Stichprobe (N = 559) wurden die Mentalisierungsfähigkeit mithilfe des Mentalization Questionnaire (MZQ) sowie psychische und somatische Beschwerden mit der Symptomskala PSB des HEALTH-49 zu drei Messzeitpunkten erhoben, nämlich bei Aufnahme, zur Entlassung und in einer 6-Montas-Katamnese. Ergebnisse: Sowohl im Gesamtscore des MZQ wie in allen Subscores zeigt sich eine signifikante Reduktion von Mentalisierungsdefiziten im kleinen Effektstärkebereich. Im HEALTH-PSB liegen die Effektstärken im hohen beziehungsweise zur Katamnese im mittleren Bereich. Eine Regressionsanalyse zeigt, dass die Reduktion der Mentalisierungsdefizite eine hohe Vorhersagekraft für die Symptombesserung hat. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse liefern Hinweise, das Konstrukt der Mentalisierungsfähigkeit als eine zentrale Zielgröße in der psychosomatischen Rehabilitation zu betrachten.