%0 Journal Article %T [Regional and gender variations in appendicectomy : Nationwide small-area development of operation rates in the time series]. %A Leeser L %A Neukirch B %A Drösler SE %J Chirurgie (Heidelb) %V 93 %N 9 %D Sep 2022 %M 35391554 暂无%R 10.1007/s00104-022-01628-5 %X BACKGROUND: Previous analyses of small-area appendicectomy rates showed significantly higher regional differences in the frequency of operations in women than in men OBJECTIVE: This work proposes valid measures to represent regional variations and analyzes gender-specific changes of appendicectomy rates at the county level in the time series.
METHODS: Appendicectomy frequencies for 2014, 2016 and 2018 by gender and at the county level were taken from the DRG statistics. Regional variations were calculated and assessed using the systematic component of variation (SCV). In comparison to the extreme ratio and coefficient of variation, the SCV is more robust with respect to strongly fluctuating denominator populations. The SCV values greater than 5 indicate high variation and greater than 10 indicate very high variation.
RESULTS: In the male population only minor regional variations in operation rates could be observed, remaining at similar levels over time (SCV2014 = 2.1, SCV2016 = 1.8, and SCV2018 = 2.0). For women the SCV was above 5 in 2014 as well as in 2016 (SCV2014 = 6.1, SCV2016 = 5.3) and dropped to 4.5 in 2018. Plots as a funnel plot account for higher scatter in surgery rates in counties with low populations.
CONCLUSIONS: Regarding women, a decreasing trend in regional variation of appendicectomy could be observed. It remains unclear whether this trend reflects a change in the indications or a modified clinical management when appendicitis is suspected. Using robust variation measures and the graphic preparation as funnel plots it is possible to distinguish systematically caused regional differences in care from random effects.
UNASSIGNED: HINTERGRUND: Frühere Analysen kleinräumiger Appendektomieraten zeigen erheblich höhere regionale Unterschiede der Operationshäufigkeiten bei Frauen als bei Männern. ZIEL: Die Arbeit identifiziert valide Messgrößen zur Darstellung regionaler Unterschiede und analysiert geschlechtsspezifische Veränderungen der Appendektomieraten auf Landkreisebene in der Zeitreihe.
METHODS: Datengrundlage sind die der DRG-Statistik entnommenen Appendektomiehäufigkeiten für 2014, 2016 sowie 2018 nach Geschlecht auf Landkreisebene. Die regionalen Unterschiede werden mittels der „systematic component of variation“ (SCV) berechnet und beurteilt. Die SCV ist im Vergleich zu Extrem-Ratio und Variationskoeffizient robuster gegenüber stark schwankender Nennerpopulationen. SCV-Werte über 5 geben einen Hinweis auf hohe Variationen und größer 10 auf sehr hohe Variationen.
UNASSIGNED: Bei der männlichen Population lassen sich nur geringe regionale Unterschiede der Operationsraten feststellen, die im Zeitverlauf stabil bleiben (SCV2014 = 2,1, SCV2016 = 1,8 und SCV2018 = 2,0). Bei Frauen hingegen liegt die SCV in den Jahren 2014 sowie 2016 (SCV2014 = 6,1, SCV2016 = 5,3) über 5 und sinkt 2018 auf 4,5 ab. Darstellungen als Funnel-Plot berücksichtigen höhere Streuungen der Operationsraten in Landkreisen mit niedrigen Einwohnerzahlen.
CONCLUSIONS: Bei Frauen ist ein rückläufiger Trend in den Appendektomiehäufigkeiten zu erkennen. Unklar ist, ob dieser Trend auf einer Veränderung der Indikationsstellung oder auf einem geänderten allgemeinen Behandlungsmanagement bei einem Appendizitisverdacht beruht. Durch robuste Variationsmaße und der graphischen Aufbereitung als Funnel-Plots ist es möglich, systematisch bedingte regionale Versorgungsunterschiede von Zufallseffekten zu unterscheiden.