关键词: Blood coagulation Esophageal and gastric varices Gastrointestinal hemorrhage Hemostasis Hypertension, portal

来  源:   DOI:10.1007/s00063-024-01167-3

Abstract:
Bleeding events are feared complications in patients with advanced liver diseases and are associated with morbidity and mortality. In this context, gastrointestinal bleeding, particularly upper gastrointestinal bleeding, has a special clinical importance. In addition to endoscopic measures for hemostasis, reducing portal pressure in particular is a key component of treatment. Although the standard coagulation parameters are often altered in patients with liver diseases, optimizing coagulation plays a secondary role. Typically, a bundle of measures are employed in patients with portal hypertensive bleeding, which nowadays in most cases can halt the bleeding and stabilize the situation. The measures include endoscopy, antibiotic treatment, vasopressor treatment and, if necessary, shunt placement (transjugular intrahepatic portosystemic shunt).
UNASSIGNED: Blutungsereignisse sind gefürchtete Komplikationen bei Patient:innen mit fortgeschrittenen Lebererkrankungen. Sie sind mit Morbidität und Mortalität vergesellschaftet. Die (obere) gastrointestinale Blutung hat hier besondere klinische Bedeutung. Neben endoskopischen Maßnahmen zur Blutstillung ist vor allem die Senkung des Pfortaderdrucks ein zentraler therapeutischer Baustein. Obwohl die Standardgerinnungsparameter bei Patient:innen mit Lebererkrankungen häufig verändert sind, spielt die Optimierung der Gerinnung eine untergeordnete Rolle. Typischerweise kommt bei Patienten mit portal-hypertensiver Blutung ein Bündel an Maßnahmen zum Einsatz, wodurch die Blutung heute in den meisten Fällen zum Stillstand gebracht und die Situation stabilisiert werden kann. Die Maßnahmen beinhalten unter anderem Endoskopie, antibiotische Therapie, Vasopressortherapie und gegebenenfalls eine Shuntanlage (transjugulärer intrahepatischer portosystemischer Shunt).
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