关键词: Chemotherapy Cytoreductive surgery Fertility preservation Gender-specific treatment response Side effects

Mesh : Humans Peritoneal Neoplasms / therapy pathology Female Male Sex Factors Cytoreduction Surgical Procedures Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy

来  源:   DOI:10.1007/s00104-024-02142-6

Abstract:
Diseases of the peritoneum are divided into benign and malignant, whereby malignant diseases are more frequent. The incidence of peritoneal metastases is difficult to determine as they are frequently not listed separately in cancer databases and registries. Peritoneal metastases can be caused by many primary tumors but are particularly frequent in gastric, ovarian and colorectal carcinomas. Systemic chemotherapy shows gender-specific differences in the tolerability, especially gastrointestinal side effects and hematological toxicity occur more often in women. Surgical treatment options in selected patients include cytoreductive surgery with or without hyperthermic intraperitoneal chemoperfusion (HIPEC). The treatment recommendations depend on the primary tumor entity and the stage of the disease. Hysterectomy and/or salpingo-oophorectomy is often necessary during cytoreductive surgery. As the incidence of cancerous diseases is increasing in younger patients, the aspect of fertility is becoming increasingly more important. The iatrogenically induced menopause is another aspect that needs to be addressed after these types of procedures. Women with gastric and colorectal cancer tend to have a slightly better survival rate, especially in localized tumors; however, in advanced tumor stages the survival rates are comparable. Even if gender-specific differences in incidence, treatment response and adverse events are conspicuous, there is so far no exact explanation for these differences. More studies are needed in order to treat both genders as adequately as possible, with low adverse events and to achieve the best possible outcome.
UNASSIGNED: Erkrankungen des Peritoneums werden in maligne und benigne unterteilt, wobei die malignen Erkrankungen häufiger sind. Die Inzidenz peritonealer Metastasen ist schwer zu bestimmen, da sie in Krebsregistern oft nicht separat aufgeführt werden. Peritoneale Metastasen können durch viele Tumoren verursacht werden, sind aber besonders häufig bei Magen‑, Ovarial- und kolorektalen Karzinomen. Die systemische Chemotherapie zeigt geschlechtsspezifische Unterschiede in der Verträglichkeit, insbesondere gastrointestinale Nebenwirkungen und hämatologische Toxizität kommen häufiger bei Frauen vor. Operative Therapieoptionen bei selektionierten Patient*innen umfassen die zytoreduktive Operation mit gegebenenfalls hyperthermer intraperitonealer Chemoperfusion (HIPEC). Die Therapieempfehlungen hierzu variieren je nach Tumorentität und Erkrankungsstadium. Im Rahmen zytoreduktiver Operationen ist häufig eine Hysterektomie und/oder Salpingo-Ovarektomie notwendig. Da die Inzidenz von Tumorerkrankungen bei jüngeren Patient*innen zunimmt, wird der Aspekt des Fertilitätserhalts zunehmend wichtiger. Auch die iatrogen induzierte Menopause ist ein Aspekt, der nach diesen Operationen adressiert werden muss. Frauen mit Magen- und kolorektalen Karzinomen haben eine leicht bessere Überlebensrate als Männer, besonders bei lokal begrenzten Tumoren. Bei fortgeschrittenen Tumoren sind die Überlebensraten jedoch vergleichbar. Auch wenn geschlechtsspezifische Unterschiede in Inzidenz und Therapieansprechen bzw. Nebenwirkungen auffallen, gibt es bisher keine genauen Erklärungen für diese Differenzen. Um beide Geschlechter so adäquat wie möglich, mit geringen Nebenwirkungen und optimalem Outcome behandeln zu können, müssen weitere Studien folgen.
摘要:
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