关键词: Biological disease-modifying antirheumatic drugs Comparative studies Conventional synthetic disease-modifying antirheumatic drugs Non-steroidal antirheumatic drugs Response to treatment

来  源:   DOI:10.1007/s00393-024-01518-7

Abstract:
In this review article four clinical comparative studies in axial spondylarthritis (axSpA) are presented and discussed. SURPASS as the only head-to-head study investigated the effect of adalimumab biosimilar disease-modifying antirheumatic drug (bsDMARD) or secukinumab on radiographic progression over a time period of 2 years. Overall, the radiographic progression of the spine was low and no significant difference between adalimumab bsDMARD or secukinumab was noted. The three other studies were not constructed as direct head-to-head studies but compared the efficacy of non-steroidal antirheumatic drugs (NSARD) with and without simultaneous treatment with biological DMARDs (bDMARD). The CONSUL study showed no statistically significant difference in the delay of radiographic progression of the spine over 2 years in radiographic axSpA (r-axSpA) patients, who underwent either combined treatment with golimumab and celecoxib or treatment with golimumab alone over 2 years. The ESTHER study showed that patients with early axSpA active inflammatory lesions, which were detected by whole-body magnetic resonance imaging (MRI), showed a significantly greater improvement under treatment with etanercept than those treated with sulfasalazine. The INFAST study showed that patients with early active axSpA who received a combined treatment of infliximab and naproxen, achieved a clinical remission twice as frequently as those who only received naproxen. Therefore, for the endpoint of radiological progression no difference could be shown in the inhibition of radiological progression between the mechanisms of action investigated. The comparative data for the endpoint of clinical efficacy showed that patients with bDMARDs showed a clearly better response to treatment than patients with NSAR or conventional synthetic DMARDs (csDMARD).
UNASSIGNED: In dieser Übersichtsarbeit werden 4 klinische Vergleichsstudien in der Indikation axiale Spondyloarthritis (SpA) vorgestellt und diskutiert. Die einzige direkte Vergleichsstudie SURPASS hatte das Ziel, das Aufhalten von röntgenologischer Progression mit entweder Adalimumab bs(Biosimilar)DMARD („disease-modifying antirheumatic drug“) oder Secukinumab über einen Zeitraum von 2 Jahren zu untersuchen. Insgesamt war die röntgenologische Progression der Wirbelsäule über 2 Jahre gering, wobei es keine signifikanten Unterschiede zwischen Adalimumab bsDMARD oder Secukinumab gab. Drei weitere Studien waren nicht direkt als Head-to-head-Studien angelegt, verglichen aber die Wirksamkeit von nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAR) mit und ohne gleichzeitige Therapie mit b(„biological“)DMARD. In der CONSUL-Studie zeigte sich kein statistisch signifikanter Unterschied in der Verzögerung der röntgenologischen Progression der Wirbelsäule über 2 Jahre bei r(röntgenologisch)-axSpA(axiale Spondyloarthritis)-Patienten, die entweder eine Kombinationstherapie mit Golimumab und Celecoxib oder eine Golimumab-Monotherapie über 2 Jahre erhalten hatten. Die ESTHER-Studie zeigte, dass sich bei Patienten mit früher axSpA aktive entzündliche Läsionen, die durch Ganzkörper-MRT (Magnetresonanztomographie) nachgewiesen wurden, unter einer Therapie mit Etanercept signifikant stärker als bei mit Sulfasalazin behandelten Patienten verbesserten. Die INFAST-Studie zeigte bei Patienten mit früher, aktiver axSpA, dass Patienten, die eine Kombinationstherapie aus Infliximab und Naproxen erhielten, doppelt so häufig eine klinische Remission erreichten wie Patienten, die nur Naproxen erhielten. Damit konnte für die Endpunkte der Röntgenprogression kein Unterschied in der Hemmung der Röntgenprogression zwischen den untersuchten Wirkprinzipien gezeigt werden. Die Vergleichsdaten für den Endpunkt der klinischen Wirksamkeit zeigten, dass Patienten mit bDMARD ein deutlich besseres Therapieansprechen zeigten als Patienten mit NSAR oder cs(„conventional synthetic“)DMARD.
摘要:
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