关键词: control diathermy occupational risk pathogen transmission prevention surgical smoke toxic exposure

来  源:   DOI:10.3205/dgkh000469   PDF(Pubmed)

Abstract:
The use of devices for tissue dissection and hemostasis during surgery is almost unavoidable. Electrically powered devices such as electrocautery, ultrasonic and laser units produce surgical smoke containing more than a thousand different products of combustion. These include large amounts of carcinogenic, mutagenic and potentially teratogenic noxae. The smoke contains particles that range widely in size, even as small as 0.007 µm. Most of the particles (90%) in electrocautery smoke are ≤6.27 µm in size, but surgical masks cannot filter particles smaller than 5 µm. In this situation, 95% of the smoke particles which pass through the mask reach deep into the respiratory tract and frequently cause various symptoms, such as headache, dizziness, nausea, eye and respiratory tract irritation, weakness, and abdominal pain in the acute period. The smoke can transport bacteria and viruses that are mostly between 0.02 µm and 3 µm in size and there is a risk of contamination. Among these viruses, SARS-CoV-2, influenza virus, HIV, HPV, HBV must be considered. The smoke may also carry malignant cells. The long-term effects of the surgical smoke are always ignored, because causality can hardly be clarified in individual cases. The quantity of the smoke changes with the technique of the surgeon, the room ventilation system, the characteristics of the power device used, the energy level at which it is set, and the characteristics of the tissue processed. The surgical team is highly exposed to the smoke, with the surgeon experiencing the highest exposure. However, the severity of exposure differs according to certain factors, e.g., ventilation by laminar or turbulent mixed airflow or smoke evacuation system. In any case, the surgical smoke must be removed from the operation area. The most effective method is to collect the smoke from the source through an aspiration system and to evacuate it outside. Awareness and legal regulations in terms of hygiene, toxicology, as well as occupational health and safety should increase.
Der Einsatz von Devices zur Gewebedissektion und Blutstillung während des Eingriffs ist im Allgemeinen unumgänglich. Elektrisch betriebene Devices wie Elektrokauter, Ultraschall- und Lasergeräte erzeugen chirurgischen Rauch, der mehr als tausend verschiedene Verbrennungsprodukte enthält. Darunter befinden sich große Mengen an krebserregenden, mutagenen und potentiell teratogene Noxen. Der Rauch enthält Partikel in einem weiten Größenspektrum, das bis zu 0,007 µm betragen kann. Die meisten Partikel (90%) im Elektrokauterisationsrauch sind ≤6,27 µm groß. Chirurgische Masken können Partikel <5 µm nicht filtern. Daher gelangen 95% der durch die Maske gelangenden der Rauchpartikel tief in die Atemwege und verursachen in der akuten Phase häufig Symptome wie Kopfschmerz, Schwindel, Übelkeit, Reizungen der Augen und Atemwege, Schwäche und Bauchschmerzen. Der Rauch kann Bakterien und Viren transportieren, die meist zwischen 0,02 µm und 3 µm groß sind, so dass ein Kontaminationsrisiko besteht. Unter diesen Viren sind SARS-CoV-2, Influenzaviren, HIV, HPV und HBV zu nennen. Der Rauch kann auch Krebszellen enthalten. Langfristige Auswirkungen des OP-Rauchs werden stets ignoriert, da die Kausalität im Einzelfall kaum geklärt werden kann.Die Menge des Rauchs hängt von der Technik des Chirurgen, dem Belüftungssystem des Operationsraums, den Eigenschaften des verwendeten Devices, der eingestellten Energiestufe und den Eigenschaften des verarbeiteten Gewebes ab. Das Operationsteam ist in hohem Maße dem Rauch ausgesetzt, am stärksten jedoch der Chirurg. Das Ausmaß der Exposition hängt jedoch von verschiedenen Faktoren ab, insbesondere von der Art der Belüftung (laminare Luftströmung oder turbulente Mischströmung) und dem Rauchabzugssystem. In jedem Fall muss der chirurgische Rauch aus dem Operationsbereich entfernt werden. Die wirksamste Methode besteht darin, den Rauch durch ein Absaugsystem an der Quelle zu erfassen und ins Freie abzuführen. Abschließend ist festzustellen, dass das Bewusstsein und die gesetzlichen Vorschriften in Bezug auf Hygiene, Toxikologie, Arbeitsschutz und Sicherheit verbessert werden sollten.
摘要:
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